Márté Zs. Fruzsina: Olvadó jelen. (szerk. Beri Róbert)
Lícium-Art Könyvkiadó, 2011, 64. o.
Nincsenek
könnyű helyzetben a kortárs művészek, hiszen komoly nehézséget jelent egyedi és
újszerű alkotásokat létrehozni, amikor a kritikusok a művészettörténet eddigi
évezredeinek legkiválóbb munkáival vethetik őket össze. Bátorságot igényel,
hogy egy versíró a porondra lépjen azzal, hogy nyomtatásban közkézre adja
elméje féltett kincseit, hiszen a szakmai közösség érthető és megszokott módon
az esetleges hibákat kutatja bennük. Márté Zs. Fruzsina művészi habitusa az
emberi létünk nagy kérdéseivel már-már kifejezetten önmarcangoló őszinteséggel
szembenéző női lélek életszerű és meglehetősen ízléses lenyomatát tárja elénk.
A
civilben az egészségügyben tevékenykedő költőnő második kötete, az Olvadó jelen külsőre tetszetős benyomást
kelt. Cseh Györgyi misztikus grafikája a borítón és a visszafogottan elegáns
ezüstös háttérszín már előrevetíti a tartalom olykor melankólikus, ugyanakkor
meghitt és ünnepi hangulatát. A „belcsíny”
szempontjából a kivitelezés sajnos hagy némi kívánnivalót maga után,
különösképpen igaz ez a betűk színére és az olvashatatlan oldalszámokra. A kis
híján három tucat verset felölelő könyv tartalmát az alkotó három, önálló címet
viselő csokorba rendezte, ennek a tagolásnak azonban a tartalomjegyzékben semmi
nyomát sem találjuk. Az „Olvadó
jelen”, mely az egész gyűjteménynek címadó verse, a – „Magamba zárva (tövises út a
csillagokig)” mottójú – záróegység utolsó helyén szerepel.
Az
irodalmi kaland, amelyre Márté Zs. Fruzsina invitál bennünket a „Meghitt pillanatok”
című résszel veszi kezdetét. A nyitó szonett, az „Óvnálak” hatásos felütéssel
vázolja a versíró érzékeny, szenvedélyes, illetve elgondolkodó, elgondolkodtató
attitűdjét, melyet a később következő változatos formájú és témájú szövegek
során többnyire meg is őríz. A lírai elbeszélő számára az alapprobléma röviden
az idő elmúlásában vagy, ha úgy tetszik, emberi létünk végességének tudatos
megtapasztalásában ragadható meg. Ebben a versben a feszültséget a szerelem
utáni vágy és a múló idő összeférhetetlensége adja. A narrátor hátat fordít a
szerelmi vágynak – „sötétben”, „társtalan” marad –, hogy megvédje kiszemeltjét
a fájdalomtól, amelyet az idő rombolása a testén, idővel pedig elveszítése
okozhatna. Eme tartalmi kettősség a formában és a nyelvezetben egyaránt
megnyilvánul, a szerző szóhasználata archaikus, mégis szenvedélyes, a
kegyetlenségig tárgyilagosan mutatja be a kétségtelenül nehéz, erkölcsileg
azonban helyes viselkedésről meghozott döntést.
Hátrább
lapozgatva a könyvet szóhoz jutnak a barátság, illetve az elmélyült, magányos
elmélkedés meghitt pillanatai, de továbbra is hangsúlyos a szerelem problémája.
Eme témákat a költőnő egy specifikusan nőies perspektívából mutatja fel, ami
régies nyelven, kulturált ízléssel megkomponált alkotásait életszerűvé és maivá
teszi. Az uralkodó szín az ezüst, amely egyszerre „kitüntető” és „értékes”, ugyanakkor „fakó” és „fenyegető” asszociációkkal
jelenik meg. Ez az összetett szimbólum értelmezési lehetőségeit tekintve
felfogható az idő metaforájaként, hiszen szinte tökéletesen felmutatja azt az
ambivalenciát, amelyet véges emberi létünk számára az idő visszafordíthatatlan
előrehaladása kelt. Ebből a szerkezeti egységből fontos kiemelni még a „Voltál”, a
„Voltunk”, a „Voltam” és a „szerelem” című egymást követő verseket. Ebben a
sorozatban a szerencsés olvasó plasztikusan tapasztalhatja meg a szerelem és az
idő fogalmak konfliktusát a gyakorlatban. A három nem túl terjedelmes szöveg a
tragédiát, hogy a szerelmesek már soha nem tölthetnek több időt együtt, a „te”,
a „mi”, illetve az „én” szemszögéből közelíti meg. A „szerelem” pedig mintha
egy koordináta-rendszerben egyesítené ezeket a nézőpontokat, amelyen minden
racionális megfontolás kívül reked.
A
második rész, a „Felhangoló” a legrövidebb terjedelmű. Bár kétségtelenül ide kerültek a
könnyedebb, játékosabb munkák, a mondanivaló mégsem veszít a súlyából. Jó példa
erre a „Kísértés”, amely egyedien dolgozza fel a kiűzetés bibliai történetét. A
narrátor Éva, aki – az eredeti változattal ellentétben – felülkerekedik a
kísértésen, hogy tudásvágyának engedve hallgasson a kígyóra, és egyen a tiltott
gyümölcsből. A „Kísértés”-t követő „Szeretők” az előbbi elméleti állásfoglalást
terjeszti ki a gyakorlatra. Ahogy az „Óvnálak”-ban korábban láthattuk, a lírai
én elmenekül a szerelem elől, azaz ebben az esetben legszívesebben eltávolítana
maga mellől minden potenciális szeretőt, hogy megőrízze egy szeretett személy
hiányát. A „Lehangoló” elbeszélője pedig egy zongora, aki megelégelte a rajta
„klimpírozó” embereket, hiszen ezzel lehangolják a húrjait, és ezért gonosz
bosszút forral. A lehangoló szó különböző jelentéseinek játéka egymással
elgondolkodtató.
A
kötet a „Magamba
zárva (tövises út a csillagokig)” című szerkezeti egységgel ér véget. A „magamba zárva” kifejezés
személyes perspektívában mutatja fel minden
tudatos létező szükségszerűen közös ontológiai meghatározottságát. Jogosan
merülhet fel a kérdés, hogy mi újat lehetne még erről elmondani? Meggyőződésem,
hogy nem sokat. Márté Zs. Fruzsina az előző két részben látható költői
temperamentum fókuszlencséjén keresztül mégis képes szenvedélyesen és
izgalmasan újrafogalmazni ezt az elsőre már-már közhelyesnek ható problémát. Az
egész könyvben uralkodó „idő”
helyét lassan átveszi a múló idő utolsó egyéni következménye, a „halál”. Az ezzel
foglalkozó versek arányát tekintve a többihez képest elmondható, hogy a költőnő
talán legfontosabb témájáról van szó. Hozzáállásában
leginkább az ragad meg, hogy az értelmetlen búslakodás helyett, a
személyes és tárgyilagos szembenézés az elkerülhetetlennel, illetve az
élet derűje kerül előtérbe.
Összességében egy kívül-belül igényes, szórakoztató és
elgondolkodtató munkában mélyedhet el, aki a kezébe veszi Márté Zs. Fruzsina alkotásainak
eme gyűjteményét. Emelkedett és letört pillanatokban egyaránt kellemes
olvasmány, de a gondolatok különböző szintjeinek többé-kevésbé teljes
megértéséhez olykor nem szabad sajnálnunk az időt.
Szecsődy Kristóf
Megjegyzés küldése