1. A hívás – Papa búcsúzik.
A telefon egy borús vasárnap
délután érkezett, és szinte mindent eldobva kocsiba vágtuk magunkat, édesanyám,
öcsém és én. Nagymamám hívott fel minket, hogy menjünk le Ózdra amilyen gyorsan
csak tudunk, mert a nagypapám, aki az elmúlt négy évet súlyos agyvérzés
következtében ágyhoz kötve töltötte, rosszul van, szeretne elbúcsúzni
gyermekeitől, unokáitól. A több mint kétórás út fojtogató feszültségben telt. Vidám
zenét hallgattunk, és arról beszélgettünk, hogy mama biztosan eltúlozza az
egészet, megérkezünk, és minden rendben lesz, de bármennyire igyekeztünk
elhárítani, a helyzet nyomasztó súlyát már-már fizikailag érezni lehetett.
Nagyapám
(Kiszely József, 1933. június 24., Arló – 2008. szeptember 22., Ózd) a
betegségét megelőzően mondhatni köztiszteletben álló, tekintélyes ember volt,
akinek előre köszöntek a városban, ha meglátták az utcán. Ritkán ivott
alkoholt, többnyire akkor is mértékkel, dohányzott, de azt sem rendszeresen.
Mielőtt nyugdíjba ment egy nagy áruházat vezetett, valamint a rendszerváltásig
a város pártbizottságának tagja.
Még idősebb
korában is jóképű és hiú – kopaszdását nehezen viselő, ezért sajátos hajkoronát
kieszelő – férfi volt, aki kifinomult megjelenésére rácáfolva, jól értett az
asztalos és villanyszerelő munkák elvégzéséhez. Amikor a szélütés után először
láttam, ahogy nagymamám lesegíti a távolsági buszról a Stadionoknál, azt hittem
megszakad a szívem. Megrázó azt a személyt, aki mindig tudta, hogy mit kell
tenni, és akitől amióta az eszemet tudom azt hallottam, hogy csak addig
szeretne élni, ameddig egyedül ki tud menni a mosdóba, teljesen
kiszolgáltatottnak látni.
Egy
tapintatlan ismerősömtől származik az a találó észrevétel, hogy a szélütés után
az ember többé már nem ugyanaz. Ha úgy tetszik, a halál olyan előrehozott
változata ez, amely a szellemet támadja meg. Az pedig visszahúzódik egy semmibe
révedő, üveges tekintet mögé. A test még egy darabig így-úgy működik magára
hagyva, de már csak árnyéka egykori önmagának.
Ha időben jut
kezeléshez, és a tünetek észlelésekor nem hárítja el a segítséget, talán
javíthattak volna valamit a helyzeten az orvos barátok és a gyógyszerek, de
papa azt gondolta, hogy semmi különös nem történt, csak festék ment a szemébe,
nemsokára minden újra rendben lesz, így néha olyan egyszerű manőverekhez is
segítségért kellett folyamodnia, mint a megfordulás az ágyban.
Minket
többnyire felismert, de azt aligha tudta megmondani, hogy a kérdés pillanatában
éppen nappal van-e vagy éjszaka. Egyszer elmondta, ha választhatott volna, hogy
ez a betegség vagy a halál, akkor mindenképpen az utóbbi. Rosszul esett ezt
hallani, le is teremtettem. Bár könnyes szemmel adott nekem igazat, mégis
megbántam, hogy nem hagytam rá, hiszen – főleg egy visszafordíthatatlannak tűnő
hanyatlás után – mindenkinek joga van megélni és kimondani a saját
helyzetértékelését.
Egy másik
beszélgetésben arra terelődött a szó, hogy azért nem szedte be a magas
vérnyomására felírt gyógyszereket, mert úgy gondolta: ő vasból van, mindent
kibír. Tévedett. Pedig már évekkel a pusztító szélütés előtt tapasztaltunk
jeleket, például előfordult, hogy órákig nem sikerült összeraknia a borotváját,
vagy nem tudta, mire való a fésű, de amikor kitisztult a tudata, inkább viccet
csinált az egészből, hallani sem akart arról, hogy orvoshoz forduljon.
Amikor
megérkeztünk, első utunk még kabátban, cipőben a betegágyhoz vezetett. Papát
úgy találtuk, ahogy egy ideje szokás szerint, az ajtóval átellenben felénk
fordulva feküdt a helyén. Mosolygott, a szeme csillogott örömében, hogy újra
láthat minket, de amikor beszélni próbált, a hangja olyan volt, mintha víz alól
szólna, alig lehetett érteni a szavait. Anyukám vissza is kérdezett – „mit
mondtál apu?” – néhány bugyborékolásszerű hang jelentésére, de papa csak
legyintett egyet, nem számít. Leültem mama ágyára papa feje mellé, és megfogtam
a kezét.
Tanakodni
kezdtünk, mitévők legyünk, mennyire rossz az állapota. Papa nem tartotta sokra
az egészségügyet, régebben azzal kérkedett, hogy a hadseregben úgy úszta meg a
kötelező oltásokat, hogy elérte, hogy rábízzák azok adminisztrációját, és így
papíron – mondogatta jelentősségteljes tekintettel – mindegyiket megkapta a
többiekkel együtt. A stroke előtt csak altatókat szedett be önként többnyire
egy kupica kísérővel, a vérnyomásgyógyszert, amit mama aggodalmában a
sajátjából adagolt neki – mint a hanyatlás után kiderült – mindennap eldugta
egy bögrébe, és azt mondta, bevette. Betegsége négy évében kétszer is hitte azt
az otthonára, hogy kórház, és mama – akár az éjszaka közepén is – kétségbeesve
hívta fel anyukámat, hogy mondjon valamit az apjának, mert nem ismeri meg.
Nekünk sem hitt, hanem könyörgött, hogy vigyük haza, illetve elmondta, hogy
csalódott bennünk, hogy ezt tettük vele, amikor ő mindent megtett értünk, és mi
beadtuk egy intézetbe ezzel a nővel... „Dehát apu, ő a feleséged, az én
anyukám. Nézd meg kicsit jobban!” – hangzott édesanyám higgadt válasza.
Ilyenkor másnap mama újra telefonált, már vidámabb volt a hangja, és letette
papa mellé a kihangosított készüléket, aki bocsánatot kért a zavaráért. Úgy
fogalmazott, hogy helyreálltak a fejében a dolgok, nem tudja, mi történt, de
nagyon sajnálja.
Arra
jutottunk, hogy az egyértelműen váladékra utaló bugyborékolásszerű hangok nyugtalanítóak,
és – nem számít, tetszik-e az érintett személynek vagy sem – kórházba visszük,
hogy ott az orvosok a lehetőségekhez képest mindent meg tudjanak tenni az
életbenmaradása érdekében. Ehhez szükségszerű volt felültetni, ami sokkal
nehezebbnek tűnt, mint egy hónappal azelőtt, amikor utoljára csináltam. Mama
egész nap meg sem tudta mozdítani a több mint egy mázsás tehetetlen testet. Pár
nappal korábban kapta meg a szokásos infúzióját, amitől korábban egy időre
jobban lett, de most a gyógyszer éppen ellenkezőleg hatott. Talán lehet ebben
valami szerepe annak, hogy a szintén idős vidéki orvos belement abba, hogy a
szokástól eltérően nem több alkalommal, kis adagokban, hanem egyszerre adják be
papának a felírt keringésjavítót.
Nekiláttunk
hát, hogy felkészítsük az útra. Ennek a bonyolult műveletnek az első lépése a
pelenka cseréje, amelyhez talpra kellett állítani. Miközben mama a fenekét
törölte, papa két nehezen kivehető üzenetet próbált a tudtunkra adni. Az egyik
az volt, hogy ki kellene mennie a vécére, a másik pedig az, hogy nem bír tovább
állni a lábán, még úgy sem, hogy tulajdonképpen az egész testsúlya az én
vállamat nyomta. Finoman engedtem, hogy hasra feküdjön az ágyán, és ahogy
elhelyezkedett, el is végezte a dolgát, de ügyesek voltunk, ezért semmi sem
lett piszkos a lassan kiáramló ürüléktől. A nem várt nehézségek leküzdése után
végre újból ott tartottunk, hogy papát – immár felöltözve – átsegítettem az
ágya mellett álló karosszékbe.
A fotel
karfájára ültem, onnan figyeltem, ahogy mama kihasználta az alkalmat, hogy
hozzáférhet a betegágyhoz, és serény mozdulatokkal rendezgetni kezdte az
átizzadt ágyneműt. Közben a biztonság kedvéért fogtam papa kezét, hogy le ne
csússzon. Amikor kis idő után újra az arcára néztem, észrevettem, hogy a feje
hátracsuklott, csak a karosszék támlája támasztotta meg, kifejezéstelen, mégis
riadt tekintete a plafonra meredt. Minden jelenlévő azonnal eldobta, amivel
éppen foglalkozott, és közös erővel fektettük vissza az ágyra, mert sokkal
nehezebben mozdult, mint öt perccel korábban, hiszen már egyáltalán nem volt
képes segíteni nekünk.
Egymás szavába
vágva beszéltünk hozzá, miközben szívmasszázzsal és mesterséges lélegeztetéssel
próbáltuk visszahozni az életbe. Erőfeszítéseink következtében papa arca
rángatózott, habos váladék folyt a szájából, ami ilyen körülmények között
bíztató jelnek tűnt. Mama felhívta a mentőket, akik tíz percen belül meg is
érkeztek, de a papa kétségbeesett életbentartásával töltött idő mégis egy
örökkévalóságnak tűnt. Végül a mentősök átvették. Körülbelül fél órán keresztül
küzdöttek érte, de hiába, mert minden alkalommal, amikor abbahagyták az
újraélesztést, a keringés leállt, és egyszer csak eljött az a pont, amikor azt
mondták, hogy nem érdemes tovább kínozni. Várjuk meg az orvost, aki hivatalosan
is megállapítja a halált, és kiállítja a papírokat az elszállításhoz. Itt már
sajnos nincs mit tenni. Miután az orvos is elment, öcsémmel nekiláttunk, hogy
méltóképpen felöltöztessük.
A temetésre
körülbelül két héttel később került sor. Nagyon sokan gyűltek össze,
családtagok, barátok, volt kollégák. A szomorú esemény után nagymamám házában
kötöttünk ki, ahol rengeteg pálinkát ittam, így már kora délután arra
kényszerültem, hogy visszavonuljak pihenni, mielőtt bármi botrányosat mondok
vagy teszek. Részegen azt álmodtam, hogy papával a ház előtt ülünk a teraszon.
Úgy nézett ki,
mint régen, a betegség előtt. Azt a drapp bőrkabátot viselte a zöld
nyakkendőjével, amit kicsi gyerekkoromban gyakran láttam rajta. Az alkohol
elmosta az álom és a valóság közötti, különben sem éppen éles határvonalat, így
bőgve magyaráztam papának, mennyire szeretem, mintha valóban vele nyílt volna
alkalmam újra beszélgetni.
Egy idő után
leállított, és annyit válaszolt arra a sok nehezen összefüggő gondolatra, amit
elhadartam, hogy tud róluk, és sajnálja, hogy többé nem látjuk, halljuk
egymást. Elmondta, hogy miatta már nem kell aggódnom, hiszen neki már jobb, és
– akármit jelentsen ez – hittem neki. Utolsó szavai így hangzottak, „most már
mennem kell, de előtte még szeretnék neked mutatni valamit, hogy megértsd”.
Hirtelen arra
ébredtem, hogy a nadrágomba pisiltem. Szerencsére nem ment be túl sok, ezért a
lepedőn nem is látszott, csak azon az utcai nadrágomon, amelyben szinte
félholtan bemásztam az ágyba. Kijózanítóan hatott rám, ahogy megértettem és egy
életre megjegyeztem, amit papa a kiszolgáltatottságról és a szégyenről tanított
nekem.
2. A szabadság – Szembenézés a gonddal vagy
menekülés előle.
„Az élet
önmagában nem jó és nem rossz, hanem a jónak és a rossznak közös szántóföldje,
amely a belevetett mag szerint terem. Ha egyetlen napig éltetek csupán, mindent
láthattatok belőle, mert egy nap fölér az összes napokkal. Csak egyfajta
napfény és egy éjszaka van: ugyanazt a napot, holdat, csillagokat, ugyanazt az
elrendezést látták őseid, mint amit unokáid látnak majdan... Adjatok másoknak
is helyet, mint ahogy azok is átengedték az övéket...” (Montaigne: A
bölcselkedés a halál iskolája.)
A halállal
találkozás iménti személyes és kínos történetének megidézésével a fenoménhez
köthető érzelmi érintettségemet igyekeztem megragadni, és mindaddig egy
viszonylagos biztonság illúziójával tehetem ezt, amíg nem az én halálomról van
szó. A világ rendje, hogy azok az élőlények, amelyek már itt vannak egy ideje,
átadják a helyüket a később érkezőknek.
Az életnek ez
a kellemetlen szabálya már egészen kis korban torokszorítóan világossá válik az
embernek. A szabály lényegi sajátossága, hogy minden egyedre érvényes, mintha
azok valóban egy nagy egész részei, részesei lennének. A szillogizmusban is úgy
érvelünk, hogy „minden élőlény halandó”, „Szókratész élőlény”, „tehát
Szókratész halandó”. Az első kijelentés sem ad túl sok okot a reménykedésre, és
a szabály példája ráadásul éppen annak felmutatására szolgál, hogy minden olyan
példány neve, amelyet joggal vélünk élőlénynek, igazzá teszi a szigorú
következtetést.
Eme okoskodás
alapján Montaigne fenti intelme egyrészt bölcs, hiszen mélyen átjárja annak
felismerése, hogy a halállal szemben tehetetlenek vagyunk. Nem számít, hogy
elkeseredünk miatta, vagy még a gondolatát is elűzzük, ettől még
elkerülhetetlen marad. Ugyanakkor hozzáteszi azt is, hogy „[a] halál megvetése
erény, az emberek lelkének nyújtott legnagyobb jótétemény. Boldog nyugalommal
édesíti meg életünket, csendet teremt bennünk... Ha nem volna, képtelenek
lennénk a gyönyörre is.” Amíg élünk, többnyire mindent igyekszünk megtenni,
hogy távol tartsuk magunktól, „[a] bújócska módjával nem törődöm, ha [...]
kell, még a tehén bőrébe is elbújok előle.”
Másrészt
azonban szinte befogadhatatlanul magasztos, visszafogott távolságtartása
már-már Epiktétoszra emlékeztet, aki így tanít: „Sohase mondd rá semmire, hogy
«elvesztettem» hanem csak azt, hogy «visszaadtam». Meghalt a gyermeked?
Visszaadtad. Elhunyt a feleséged? Visszaadtad. Elvették a birtokod? Visszaadtad
azt is. Azt mondod, hogy gazfickó vette el? Mi közöd hozzá, hogy ki által vette
vissza az, aki neked adta? Ameddig adja, addig is úgy tekintsd, mint a másét:
úgy, mint az utasok a fogadót.” (Kézikönyvecske XI.) Nem könnyű lecke, hiszen
Montaigne szavaival: „Kielégít, ha most kedvemre élhetek, ha nem kell
megtagadnom magamtól az élettől kapott örömöket.”
Nietzsche
kétségbeesetten igyekezett ráébreszteni az emberiséget, hogy a világ valamiként
megismerése már eleve hallgatólagos morális előfeltevésekkel terhes. Nem
léphetek kétszer ugyanabba a folyóba, mert a két pillanat között a víz és
jómagam is megváltozik, de ahhoz, hogy átgázoljak a folyón a túlpartra, ezt a
felismerést tanácsos figyelmen kívül hagyni. A folyóparton ácsorogva nem áll
módunkban szélesíteni az antropocentrikus idioszinkrázia horizontját. Ha mégis
így teszünk, akkor biztosnak tűnő fogódzók híján neki sem vágunk, vagy
belefulladunk a vízbe a félelemtől.
Amíg itt
vagyok, addig itt és most kell cselekednem, és még itt vagyunk, hiszen bárki,
aki éppen ezt olvassa – ahogyan írás közben a szerző is –, szükségszerűen olyan
jelenvalólét vagy, ha úgy tetszik, metafizikai ágens, amely legalább egy
bizonyos nyelvet többnyire érteni vél. Jelenlegi tudásunk szerint közel ennyire
biztos, hogy egyszer szembe kell néznie saját személyes világának
megsemmisülésével, miközben a többiek világa ettől még szinte zavartalanul
folytatódik. A szereplők időről időre elfáradnak, kiöregednek, ezért lecserélik
őket, de az előadást ez lényegében nem érinti.
Ha egy
földönkívüli minden száz évben vetne egy felületes pillantást a bolygónkra,
annak ellenére úgy gondolhatná, hogy a legutóbbi látogatása óta szinte semmi
sem változott, hogy feltehetően alig – ha egyáltalán – akad olyan ember, aki
már itt volt egy évszázaddal ezelőtt.
A hangyaboly
az erdő szélén, ami mellett szokásos tavaszi sétámon elmegyek, alkalomról
alkalomra ugyanaz a hangyaboly, bár valószínű, hogy már egyetlen lakója sincs
életben azok közül, amelyek akkor szorgoskodtak rajta, amikor hosszú évekkel
ezelőtt először arra jártam. Ez a tény semmit sem változtat azon, hogy eszem
ágában sincs belenyúlni, mert tele van hangyával, és az ízeltlábúak
individualitása abból a szempontból teljesen közömbös, hogy összecsípnek.
Az egész funkcionalitását
szokványos körülmények között a legkevésbé sem rontja, hogy a részei
kicserélődnek, sőt éppen ellenkezőleg, a bolynak elemi érdeke, hogy mindig
friss, erős és tettrekész egyedek álljanak a szolgálatában.
A rész és az
egész érdekkonfliktusa, úgy tűnik, egyenesen arányos az egyed idegrendszerének
fejlettségével. Bevallom, nemigen találok különbséget a boly lakói között, de a
hozzám többé-kevésbé hasonló állatfajok – illetve az emberiség – egyedei között
annál inkább. Nem hiszem, hogy akad olyan kódnyelv, amelyre lefordítva
mondataimat a hangyák is megértenék, triviális hát, hogy ésszerűtlennek tartom
velük megvitatni a principium individuationis metafizikai problémáját.
A magam
részéről biztosan tudom, hogy a halál akaratom ellen való, és – ha szabad ilyet
mondani – teljesen elfogadhatatlan, hiszen számomra a jelenvaló élet foglalja
keretbe a létkérdést. Az utóbbi akkor és csak akkor merül fel, ha az előbbi
kritérium kielégített, és eme determinizmus kényszerítő erejével szemben
feleslegesnek tűnik azon vitatkozni, hogy igaz-e az, hogy a halál minden
másodperccel közelebb kerül hozzánk, vagy azon, hogy amikor elérkezik,
megéljük-e a szó szoros értelmében. Az élet egy bizonyos szubjektív
perspektívából megegyezik vagy, ha úgy tetszik, azonos a léttel – Heidegger
szavaival a jelenvalólét ontikus kitüntetettsége, hogy létében önnön létére
megy ki a játék –, de ez természetesen nem jelenti azt, hogy a tetem, ami az
élet megszűnése után hátramarad, nem létezik többé, ez ellentmond a
tapasztalatnak.
A holttest ott
marad, ahol meghalt, de a néhai személyt – amely a születéssel a semmiből jött,
és „sajátlagos lenni tudása” lejártával vissza is tér oda – már nem leljük meg.
Az életfunkciók leállását követően kezdetét veszi a bomlás. Bénító, fullasztó
érzés ennek tudatával élni, amely már több ezer éve átjárja az emberiség
kultúráját. Őseink különböző világmagyarázatokra támaszkodva néztek szembe
egyedről egyedre, nemzedékről nemzedékre a pusztulással.
X személy
megtudja, hogy egy bizonyos betegségben rövid időn belül meghal. Ha csak egy
játszi gondolat erejéig beleképzelem magamat X helyzetébe, elragad az ösztönös
félelem, beleborzongok. Ahogy Montaigne mondja, többnyire inkább tudomást sem
veszek róla, nehogy ezzel bevonzzam, valójában azonban lehetetlen olyan
távolságot tartani tőle, amilyet szeretnék. Elhunyt kollégája özvegyével
találkozva Pjotr Ivanovicsnak sem könnyű elvonatkoztatni ettől Tolsztoj
kisregényében: „«Háromnapi iszonyatos szenvedés és a halál. Hiszen ez bármely
pillanatban, akár most mindjárt bekövetkezhet az én számomra is» – gondolta, és
elfogta a félelem. De azon nyomban, maga sem tudta, hogyan, segítségére sietett
a megszokott gondolatmenet, hogy mindez Ivan Iljiccsel történt, és nem ővele,
ővele pedig ez nem történik, nem történhet meg; ha ezzel foglalkozik, átengedi
magát komor hangulatának, ez pedig semmiképp sem tanácsos[.] [...] Ezt
végiggondolván, Pjotr Ivanovics megnyugodott, és úgy érdeklődött tovább Ivan
Iljics elmúlásának részletei felől, minthogyha a halál olyan esemény volna, amely
csakis Ivan Iljiccsel történhet meg, de ővele semmiképpen sem.”
A megnyugvás
tiszavirág életű illúzió csupán, hisz nem kétséges, hogy Ivan Iljics 1882-es
temetése óta Pjotr Ivanoviccsal együtt minden akkor élő ember – beleértve Lev
Nyikolajevicset, a szóban forgó kisregény szerzőjét is – követte Ivan Iljicset
a sírba. Az egyed akarata, akár tetszik neki, akár nem, az egész érdekeinek
alárendelt. Már-már nem emberi boldogság lenne tudatunkat feloldani a
végtelennek tetsző jelenben, és szorongás nélkül, őszinte csodálkozással
fogadni mindazt, ami a jövőben vár ránk.
Mégis hogy
lehet, hogy Ivan Iljics megbékélt a halállal, és boldogan szűnt meg létezni?
Nem is értem, hogy kérdezhetek ilyet! Hát tehetett mást? Élete ráadásul
„egyszerű, mindennapi és iszonyú”, amelyet szinte kimerít a törvényszéki
karrier és az anyagi lehetőségeket meghaladó fényűzés. Az elvesztésének
rettegésén túl, mi szól még az élet mellett?
Einstein híres
idézete szerint a Föld gyermekei különös helyzetben vannak, hiszen csak rövid
látogatásra érkeznek ide, és sejtéseken kívül fogalmuk sincs, hogy miért. Hozzá
kell tennem, sokan úgy érzik, hogy – Kosztolányi Hajnali részegség című
versének szavaival – „mégis csak egy nagy ismeretlen Úrnak” a vendégei vagyunk,
és ebből következően az élet önmagán túlmutató értelemmel bír. Ha ez igaz,
akkor elmúlásunk az Úr akaratával összhangban megy végbe, ezért nincs okunk
berzenkedni tőle.
Eddig az
individuumot résznek, az individuumok csoportját egésznek tekintettem, de maga
az egyed is eltérő szerepet betöltő részek bonyolult összjátékának az eredője,
tehát önmagában egészet alkot. Az ember – Polcz Alain megfogalmazásával –
elsősorban saját testének kiszolgáltatott, mely idővel cserbenhagyja. Nem elég,
hogy a világ ellenséges, hiszen például az oroszlánnak a táplálkozáshoz időről
időre áldozata halálára van szüksége, előbb-utóbb még a tulajdon szervezetünk
is ellenünk fordul. A Nem trappolok tovább feljegyzései megmutatják, hogy a
tanatológus úgy segíthet, ahogy a megfelelő időben magán segít. A megbékélés a
halállal egyáltalán nem a kilátástalan harc feladását jelenti, csupán a
felesleges görcsök feloldását, ami ebben az esetben a legbölcsebb választható
viselkedés.
Nagy fájdalmak
kényszeríthetnek arra, hogy őszintén kívánjam, legyen már vége, de ez sem
csökkenti a félelmet. Wittgenstein miután tudomást szerzett hererákjáról,
mindent megtett, hogy befejezze második kiadásra szánt könyvét, a Filozófiai
vizsgálódásokat; Julius a Schopenhauer-terápiában azt követően, hogy orvosa
közli vele a rossz hírt, szintén tovább dolgozik, és élete talán legnagyszerűbb
terápiás csoportjának irányításával tölti hátralévő idejét; a Bakancslista két
öregje pedig megpróbál hirtelen mindent megvalósítani, ami hosszú és tartalmas
életükből kimaradt.
Többé-kevésbé
higgadt búcsút vesznek attól, amit a korábban megismert formában el kell
hagyniuk. Ismét Einstein gondolatával: „Aki nem tud csodálkozni és borzongani
az élet titokzatos szentélyében, az olyan, mint a halott, akinek a szemei
becsukódtak.”
Hogy ne
ragaszkodjunk annyira a szinte kimeríthetetlen lehetőségek csodájához, amelyet
életnek hívunk, a tapasztalat már igen korai életkorban megtanít a szenvedésre.
Nehezebb lenne egy tökéletes világot hátrahagyni, így vigaszt jelenthet, hogy
hajlamosak vagyunk az életvilág uralásának nehézségeit tragikusan értelmezni.
Schopenhauer, aki azt állítja, az elhunytak zöme, ha választhatna, nem születne
újból meg, szenvedőtársaknak nevez bennünket.
Akaratunk és a
világ összehangolásának sikereit és kudarcait szabadságunkban áll derű-, illetve
borúlátóan felfogni. Van például, aki képtelen bárminek örülni, és van, aki a
legkínosabb melléfogást követően is saját fejlődését ünnepli, hiszen – ahogy
Epikurosz írja – „[...] nem az egymást érő tivornyák és vidám felvonulások, s
nem is a fiúk vagy az asszonyok hajszolásából fakadó, vagy a halak és a dúsan
megterített asztal egyéb fogásai által nyújtott érzéki örömök teszik az életet
kellemessé, hanem a józan gondolkodás, amely minden választásnak és
elkerülésnek az okát keresi, és száműzi a vélekedéseket, amelyek miatt a
legtöbb zavar éri a lelket.” (Levél Menoikeusznak.) Zavarunkban aztán
szenvedésre fecséreljük földi látogatásunk drága idejét, pedig a józan
gondolkodás szinte minden esetben az értelmetlen vagy, ha úgy tetszik,
haszontalan szenvedés elkerülésére sarkall.
Az emberiség
történetében a betegségek mellett mindig is a szerelem és a pénz okozta a
legtöbb szenvedést. Az előbbivel ellentétben azonban az utóbbi kettő a
közhiedelemben értékként tűnik fel, pedig az öngyilkosságok két leggyakoribb
oka éppen a szerelmi bánat és az anyagi nehézségek. A létszükségletek
biztosításáért vívott küzdelem során szerzett egyéni és társas traumák
meghatározóak személyes és szocializációs előmenetelünk szempontjából. Ha
valamilyen oknál fogva mégsem jutunk előbbre, és ráadásul a többieket is
akadályozzuk ebben, akkor az ellenséges világ nem mulaszt el lépéseket tenni,
hogy eltakarítson bennünket az útból.
A természetben
a gyengék vagy nem képesek elegendő táplálékot szerezni a létfenntartáshoz,
vagy egy náluk szerencsésebb állat áldozatául esnek. Az emberi társadalmakban
ugyan látszatra barátságosabbak a körülmények, hiszen a legtöbb országban
hozzáférhetőek egészségügyi, illetve szociális intézmények szolgáltatásai,
valamint vannak olyan hatályos törvények, amelyeknek megszegését a közösség
megtorolja, s így a semminél mégis csak biztosabb védelmet nyújtanak az
elesetteknek. De eme vívmányok valójában legfeljebb arra elegendőek, hogy a
nincstelenek ne pusztuljanak bele a nélkülözésbe, illetve ne gyilkolják meg
egymást, arra már többnyire nem, hogy ők is emberi méltóságuknak megfelelően
élhessék egyetlen földi életüket. Ebben a formában tehát pillanatnyilag
enyhítik a szenvedést, de nem szűntetik meg, hanem meghosszabbítják.
Az élet alig
elviselhető szenvedéssel járó kihívásai – a betegség, a szerelemi csalódás, az
adósság vagy a büntetés – olyan elkeseredéshez vezethetnek, hogy a jelenvalólét
sajátlagos lenni tudásának feladásába menekül előlük. Visszafordíthatatlan
cselekedet, és rendkívül felkavaró, a nyugalom megzavarására alkalmas téma ez.
A jó és a rossz fogalma összekuszálódik a különböző lehetséges aspektusok
játékában.
Az
öngyilkosság nyugati, individualista-hedonista megközelítésünknek megfelelően
rossz, ám – ha éppen nem az élet a tét – többnyire egyetértünk azzal, hogy
kilépni egy rossz helyzetből, jobb, mint megmaradni benne. Egy
dokumentumfilmben idős, rákos férfit kísért el utolsó, több száz kilométeres
útjára a stáb. Ausztrália Északi-terület nevű államában bizonyos egészségügyi
intézményekben 1996-tól egészen egy évvel későbbi betiltásáig indokolt esetben
hozzáférhetővé vált a beteg gombnyomására számítógép segítségével
befecskendezett, kegyes halált jelentő injekció. A férfi az interjúban
elmondta, hogy a gyógyíthatatlan betegséggel járó fájdalmak miatt döntött úgy,
hogy él ezzel a – felfogása szerint az öngyilkosságnál civilizáltabb –
lehetőséggel. Az élet értéke végső soron a személyes belátás, illetve a
közösségi kultúra függvényében alakul, a háború és a halálbüntetés megfelelő
példák arra, hogy olykor a közösség sem tiszteli mindenek felett.
Az
absztrakciónak határt szab az érzelmi érintettség, hiszen nem áll módunkban
kilépni a saját személyes perspektívánknak megfelelő aspektusból. Azoknak,
akiket hátrahagy, kétségtelenül rossz egy szeretett személy távozása. Nem ritka,
hogy zavart, idős emberek rég elhunyt szüleiket szólítják, és lesujtja őket,
amikor tudomásukra hozzák, hogy mindenki, akit gyerekkorunkban szerettek,
halott.
Aggódom
szerelmem, szüleim, nagyszüleim, egyéb családtagjaim és barátaim egészségéért,
és nem szeretnék beletörődni az elvesztésükbe, amely majd egyszer, mintha
tápláló gyökereimet tépnék ki, megkeményíti szívemet – ahogy halálos ágyán
Hobbes mondta – a nagy ugráshoz a sötétbe. Mégis abszurdnak érzem Epiktétosz
korábban idézett intelmeit, és nem vagyok képes úgy tekinteni erre, hogy csupán
visszaadom őket annak, akitől kaptam.
Másfelől
azonban, aki meghalt, tudomásunk szerint már nem érez, így értelmetlen azt
mondani, hogy például a hamvasztótűz, mely elemészti a testét, rossz neki. Eme
gondolatmeneten haladva ismét Epikurosz bölcseletéhez érkezünk el – aki szerint
sem jónak, sem rossznak nem mondhatjuk a halált, hiszen a gyönyör, illetve a
fájdalom elszenvedésére képes ágensnek már nincs vele dolga –: „Életem e
valóban boldog napján, amikor meghalok írom neked ezeket. A húgyhólyagom és a
gyomrom betegségei folytatódnak, ahogy eddig is, és nem hiányzik szokásos
hevességük sem, de mindezzel szemben ott él az öröm a szívemben beszélgetéseink
emlékétől.”
Összefoglalva
az eddigieket, a születés és a halál a törzsfejlődés szerszámai, amelyek azt
hivatottak biztosítani, hogy a faj egyedei minél inkább alkalmazkodjanak az
életkörülményeikhez. Egyrészt, ha az ősember nem adta volna át a helyét az
utódainak, akkor mi magunk sem lehetnénk itt, másrészt viszont a parazita
módjára ránk telepedő tudatosság nem engedi, hogy ennyiben hagyjuk a dolgot.
Az emberiség
az elmúlt évezredek során a saját kezébe vette a környezete alakítását, s így
egyre kevésbé kényszerül arra, hogy biológiailag idomuljon a külső tényezőkhöz.
Ezzel tulajdonképpen meghaladta a természetes kiválasztódást, de az azzal
együttjáró elmúlást mindeddig nem volt elég elszántsága és ereje kiküszöbölni.
Tegyük fel,
hogy ez évszázadokkal ezelőtt megtörtént!
Először az
ugrik be, hogy ebben az esetben például Mozartnak alkalma lett volna
megkomponálni a meglévőeken kívül még egy csomó számunkra ismeretlen
mesterművet. De máris komoly kérdések adódnak, amelyeket felfogásom védelmében
tanácsos megválaszolnom.
Vajon mi
ösztönözné arra a zeneszerzőt, hogy leírjon vagy akár felvegyen egy ötletet, ha
nem érezné szüntelenül a tarkóján a halál jeges leheletét? Ha végtelen számú
nap áll rendelkezésemre, hogy elvégezzek valamit, és nincsen különösebb
következménye annak, pontosan mikor is teszem meg, akkor nagy a kísértés, hogy
a feladatot mindig holnapra halasszam, s így kétséges, nekilátok-e valaha.
Eljöhet az a pillanat, amikor már mind az előadó, mind pedig a közönsége elunta
a szinte vég nélküli hangszeres játékot, de mitévők legyenek, ha ezen kívül
semmi sem indokolja, hogy a koncert befejeződjön?
Szecsődy Kristóf
Megjegyzés küldése