ÚJ TARTALMAK

Millió elfojtott hang rohan elő - Lengyel János interjúja Ambrus Józseffel



Ambrus József, becenevén Doki, költő, újságíró, kommunikációs szakember. Eddig négy könyve jelent meg, legutóbbi Az élet bolondja címmel az Aposztróf Kiadónál. A saját könyvek mellett még 24 antológiában jelentek versei és újabban már a legismertebb internetes közösségi portálon is olvashatunk tőle. Az Ünnepi könyvhéten találkoztunk és eszmét cseréltünk. Akkor fogalmazódott meg bennem, hogy ezt tereljük hivatalos mederbe.

– Hogyan kerültél először kapcsolatba a költészettel? Mikor írtad az első versedet?

– Tizennégy éves koromban kezdtem el írogatni, ekkor tettem meg a kezdő lépéseket a líra útján. Nem sokkal rá, pontosan két év múlva, a Kolozsváron megjelenő Útunk című folyóiratban már publikáltam is egy verset. Persze a költészet, a versek szeretete korábban kezdődött. Már gyerekként sokat olvastam, főként verseket, és ami fontos, leginkább magyar szerzőktől.

– Van-e példaképed, példaképeid?

– Ady Endre, Babits Mihály, a Nyugat szerző közül sok nevet tudnék felsorolni. De a nagy kedvenc ma is Ady Endre. Olyan volt ez, mint az első szerelem. A versei először bonyolultak voltak a számomra, alig értettem őket. Mégis bírtam, bírom ezt a stílust, amit ő művelt. Nem törődtem bele a dologba, ha kellett, többször is elolvastam egy-egy verset, míg végre megvilágosodtam. Ady rányomta bélyegét egész költői lényemre, magába szippantott. Érezni a verseimen is a hatását. Ezt sokan meg is jegyezték. Az első két kötetemre mindenképpen igaz. Talán a harmadikban kezdek magamra találni, itt már előtűnik a saját stílus, a saját hangnem, ami a mostani könyvben már uralkodóvá vált. De még mindig nem teljes. Mégis úgy érzem, hogy megtaláltam az egyedi hangom, ráleltem az utamra, ott állok a küszöbön.

– Számodra mit jelent a költészet? Szerinted mi a költészet lényege, feladata? Van-e egyáltalán feladata?

– Úgy vélem, hogy a költészet a legmagasabb művészet, üzenet, saját értékeim megmutatása. Saját szavaimmal, érzéseim kimutatásával üzenek az olvasónak. De azt is érzem, hogy felülről vezérel egy isteni sugallat, egységében ezt a hármast fejezem ki a verssel.
Azt szeretném, ha az üzenetem minél több emberhez jutna el, ha a verseimet minél szélesebb körben olvasnák, minél több embernek szeretném megmutatni magam, a valódi énem. József Attilát követve szeretnék hatni a verseimmel. Üzenni az utókornak, hogy itt voltam, itt éltem, s nem hiába. Nem szeretnék eltűnni nyomtalanul. Úgy szeretnék meghalni, hogy ott vagyok az emberek között, a verseim által továbbéljek.
A költészetnek nagy és bonyolult feladata van. Minden költő egyénileg szabja meg, hogy ebből mit tud megvalósítani. Remélem, hogy én nem tűztem ki magam elé túl nagy feladatot.

– Van-e igény ma a versekre? Egyáltalán kik olvasnak még a XXI. században verseket?

Én azt látom, hogy van igény. Egy szűk társadalmi réteg napjainkban is olvas verseket. Az Ünnepi Könyvhéten rengetegen érdeklődtek nálam, tudatosan keresték a verseimet. Miután elolvasták az új kötetet, szép dolgokat írtak, az olvasók részéről jó volt a fogadtatás. Egyikük elkezdte olvasni, de kezdetben, mint én Adyt, nem értette a verseimet. Erre írta, hogy én többször olvasó költő vagyok, azaz a verseimet többször kell olvasni.
Én nem csak írok, olvasok is verseket.
– Mit jelent számodra verset írni? Hogy kell és lehet verset írni? Van erre valamilyen recept, hiszen költő szak egyetlen oktatási intézményben sincs?

Nem tudok irányítottan verset írni. Megesik, hogy néhány óra alatt megszületik egy mű, de előfordul, hogy hosszú idő eltelik, mire azt mondhatom, hogy kész. A Karácsonyi vers című művemet két éven át írtam. Mindenkinél más a költészet.
Ha megjelenik egy versem, számomra egy dopping, egy újabb korty életelixír. Olyan erőt és sugárzást ad, ami beindít egy gépezetet, ami előbbre hajt. 

– Hol publikálsz, hol jelennek meg a műveid?

– Mint említettem, az első Kolozsvárott jelent meg. Rendszeresen publikálok a Madár János által szerkesztett Kelet Felőlben. Őt külön meg kell említenem, mivel tavaly a Golgotavirág című kötetemet a Rím Kiadó jelentette meg, és állandó szerzője vagyok az Arcok és Énekek című antológiának is. De jelentem már meg a Folyó, a Napsziget, a port.hu és más internetes folyóiratokban is.

– És újabban az egyik közösségi portálon is felraktál verseket.

– Igen. De a teljesség igénye nélkül meg kell még említenem a Gyergyói Lapokat és a Kecskeméti Montázs Magazint. Az antológiákat most nem szeretném felsorolni.

– Az első köteted 2012-ben jelent meg, azóta évente jelentkezel új könyvvel. Nagyon termékeny vagy, ez kevés igazi költőre jellemző. Beavatnál kicsit a kulissza titkokba, hogyan is láttak napvilágot ezek a kötetek?

– Tagja voltam a Lírikusok Irodalmi Műhelyének, és az antológiájukban is szerepeltem. Az ő segítségükkel jelent meg az első könyvem, Férfi ének címmel. Az ebben megjelent versek amolyan Ady utánérzések, de még a másodikban sem tudtam teljes mértékben leküzdeni a kezdők eme gyermekbetegségét, hogy nem tudunk kilépni a példakép bűvköréből. A Kifosztott szépség magánkiadásban jelent meg, támogatók segítségével. Madár János kapcsán már szóltam a harmadik könyvemről.
Az élet bolondja kiadásához a saját keretem mellé kaptam támogatást egy cégtől és magánszemélyektől is. Komolyan veszem a költészetet és anyagi javakat sem sajnálok áldozni rá.
Vannak olyan költők, akik nem tudnak publikálni, könyvet kiadni, mert nincs rá pénzük. Én szerencsés vagyok, pályázati pénzből, támogatásból és önerőből ki tudom adni a verseimet. Inkább nem megyek el nyaralni, lemondok bizonyos dolgokról, de kiadom a könyveimet. Erre költök, úgymond kiéhezem.

– Te is dedikáltál a Könyvhéten, már másodszor, milyen tapasztalataid vannak?

– Kevesebb lett az érdeklődő, de a szerző is. Kevesebb lett maga a rendezvény. Túl lapos volt az idei. Pedig nem volt rossz az időjárás, kifejezetten kedvezett nekünk. Azt láttam, mint tavaly is, főként azok érdeklődtek, akik maguk is írnak. A potenciális vásárló nagyon kevés. De azt is vegyük figyelembe, hogy amíg az 1980-as években 4-5000 példányban jelentettek meg verses köteteket, a mai szerzők művei zömmel 500- 1000 példányban jönnek ki. Váci Mihály egyik könyvét 16 000 példányban adták ki, ma már ez elképzelhetetlen.

– Jagos István Róbert költő, a kötet hátoldalán azt írja: … a magyar klasszikus költészeti hagyományba szervesen illeszkedő versszövegek ...”. Nos, én ellentmondanék ennek, legalábbis részben. Mert milyen klasszikus hagyományokról beszélünk? Úgy vélem néhány versed nagyon is egyedi, útkereső, amolyan kísérleti. Te mit gondolsz erről?
– Valóban vannak útkereső verseim, de azt gondolom, hogy vannak már olyanok, melyek beértek a Jagos István féle címhez. Egy költő élete végégig keresi önmagát, és sosem elégedett. Mindig magasabb szintekre szeretne, akar lépni. Vannak versek, melyben sikerül, és vannak versek, amelyben nem, de  nincs ezzel semmi baj. 
Szárhegyen a könyvbemutatómon egyik tanáromnak azt mondtam, ha 10 klasszis vers megmarad, ami tovább éltet, már megérte vergődni a betűk, a sorok között.

– Tudatosan nem szerkesztettél ciklusokat?

Van, hogy tudatosan írok, szerkesztek, de megesik, hogy spontán érint meg a szikra, vagy valamilyen hatás következtében érvényesül a tudatosság.

– Ha neked kellene ajánlani Az élet bolondját, mit mondanál a potenciális olvasónak, vevőnek?

Ez egy remek kérdés!  De egyben egyik legnehezebb kérdésed... 
Ide mindenképp a Golgotavirágban   megjelent, Üzenet Erdélybe című versem két sorát idézném:
Könyvet árultam - nem hazámat, lesújt a jog, nem fogom be számat.
Ezt a két sort ajánlanám olyan mottóul, hogy mindenképp érdemes belelapozni, elolvasni, mert egyedi stílusú verseket találnak, ami első olvasatra lehet rágós, de minél mélyebbre eveznek, annál érdekesebb és érthetőbb leszek. És a jövőben is mindenképp, amíg tudatomnál leszek, maradok az egyedi palettán.  

– Milyen kritikákat kapsz? Hogy viszonyul a verseidhez a szakma és az olvasó? Mi volt a legfájóbb kritika, amit eddig kaptál?

– Elsősorban azt nézem ki kritizál. Mindenképp a szakma észrevételeit tanulmányozom, olvasgatom, és a konstruktív elemeket kimazsolázom, de a nem szakmai véleményt is elfogadom, ha jogos, és úgy gondolom, hogy hasznos a számomra. Mindenképp mérlegelek. Nem az vagyok aki mindent tud, mert mindent tudni a legnagyobb tudatlanság. Olyan „jó pap holtáig tanul” elveket sosem taposom sárba. Minden kritika építő jellegű lehet, és számomra nem ciki, ha esetleg egy fogalmat, egy sort újra kell gondolni.
Volt fájó kritika is, még régebben Bartis Ferenctől kaptam, de akkor másképp láttam a világot. Gyurkovics Tibortól is kaptam kritikát, de utólag hálás vagyok nekik. Azóta beért ezen gyengeségem, és örömmel emlékezem rájuk.
A mindennapos kritikákat is felnőtt értelemmel, megfelelő alázattal viselem, és tiszteletben tartom, ha valakinek nem tetszik egy-egy írásom.

– Te nem vagy tagja a Magyar írószövetségnek, sem más szakmai szervezetnek, nem gondolkodtál el, hogy felvételed kérd? Vagy ezt nem tartod fontosnak?

Valóban nem vagyok (még) tagja a Magyar Írószövetségnek. Már gondoltam rá, és keresem a lehetőséget és a feltételeket, hogy hogyan kérhetem a felvételimet.  Mindenképp szeretnék tagja lenni.

– Akkor legyen ez a záró mondat. További sok sikert és újabb köteteket kívánok! Köszönöm a beszélgetést.


Lengyel János




Oszdd meg:

Megjegyzés küldése

 
Copyright © 2014 Comitatus folyóirat. Designed by OddThemes