ÚJ TARTALMAK

Vers reflexiók











Ez év március 29-én ünnepeltük Kosztolányi Dezső születésének 125. évfordulóját. KD című versem erre az alkalomra született – de be kell valljam, még 2009 novemberében. Szóval mindenekelőtt emlékvers, tisztelgés ez a nagy költő-író emléke előtt. Életrajzi adatok, irodalomtörténeti tények, az ő műveiből leszűrt apró impressziók építik fel a költeményt.


Hogy mely alkotásaira (verseire-köteteire) reflektálnak az egyes sorok, álljon itt néhány cím: A szegény kisgyermek panaszai; Egy kézre vágyom; Könyvtári csend; a polgárokról írott ezernyi pici tragédiákon voltaképpen a Kosztolányi-novellisztika jelentős hányadát értem; Ének a semmiről. Jó kalandozást a Kosztolányi-univerzumban!



Antal József




KD




Kosztolányi Dezső születésének 125. évfordulójára






Virágvasárnap született


Sokat volt beteg


Gyermeki látomásait


Számtalanszor megírta


Játszott a szavakkal


Érdeklődött a pszichológia


Tanai iránt


Belelátott lelkünkbe


Megrajzolta halála utáni


Olvasói képét


Egy diákot látott


A könyvtárban könyvek fölött


Megszólította, versben is


Hogy egy pillanatra egybe forrhatunk


Talán ugyanazt gondoljuk, mint ő


Ahogy a magyar mondatokat


Kibetűzzük, az övéit


Hitt a szavak mágikus varázsában


Félt a haláltól, nem akart megöregedni


A polgárokról írt, ezernyi pici tragédiát


Aztán alkotott egy dalt a semmiről


Kötetének végére tette


És lehunyta szemét


Nagy fájdalmak között














Radnóti „Töredék” című versére reflektálva







Jelenkori „Töredék” I.









„Oly korban éltem én...”,


mibe fél születni gyermek,


hol az ember, asszonyt pöröl, kérve hergel,


míg a világ vádol, s a lelket emészti el,


hogy az bírák előtt, el nem követett bűnökért felel…








”Oly korban éltem én…”,


hol a kétség erkölcs, s már nem is rögeszme,


melyben bölcs az, ki meri még megélni,


mikor gyónni nem kész egy sem, csak úgy, mint felelni,


kik Istenről lemondva, mernek még remélni.







„Oly korban élten én…”,


melyre mondták: „Világ ez, melyben nem segít


(hisz az elme mélyének vége nincs) az önmagunkba zuhanás”,


ezt adja a sorokba komponált tudás,


s csak gondolatokba fullad a lelkiismeret furdalás.








„Oly korban éltem én…”,


hogy nem éltem, tömegekkel csúfoltam ki


csak az életet, kiket még a néha sem menteget,


megállt az idő, s nem látszott eleget


változni semmi az elmúlt fájdalom óta, mi lehetett.








„Oly korban éltem én…”,


hol a háborúk megtörtek, majd susogtak,


fejekben, tollakkal, papírok közt zubogtak,


hol szeretni már nem volt elég, csupán hallgatag,


s fivér maga vérére hágott, míg az anyák vacogva jajgattak.







„Oly korban éltem én…”,


miben megtépték az őszintét,


s magyarázkodnia kellett a szerelmesnek,


volt bátorság tagadni evidenst, s ha a figyelmek megültek,


megloptak a számítók s magadba belé lestek.








„Oly korban éltem én…”


mikor már lelkeket toloncolt az „erőltetett menet”,


s napról napra élte az ember, hogy élete nem kivétel,


űzve sorsát, kínlódva, sikítva, meztelen csenddel,


hátha van Isten ki még figyel s szánva elnyel.




Oszdd meg:

Megjegyzés küldése

 
Copyright © 2014 Comitatus folyóirat. Designed by OddThemes