V. Szent Alexius és a Dionüsziosz
Areiopagitész-i via triplex
A Sík alkotásának alapjául
szolgáló biblikus-teológiai misztérium első szinten Szent Alexius
élettörténetében manifesztálódik. Ennek megértéséhez látszólag nem kell mást
tennünk, mint figyelmesen végigkövetni szentünk Sík Sándor-i történetét. Ám
ahhoz, hogy a mű második szinten rejlő misztériumának felismeréséig is
eljussunk, segítségül kell hívnunk egy másik szerzőt is. A mű szövege mögött
meghúzódó középkori Elek-legenda, és az általa kijelölt hagiografikus struktúrák
szerint történő olvasási technika; valamint a peritextusok kialakította
immerzív jellegű, misztériumközpontú olvasói stratégia érvényesítése ugyanis
szükségszerűen involválja, hogy szentünk történetét valamiféle
szakrális-spirituális séma mentén értelmezzük. Ehhez mindenekelőtt a középkor,
illetve az azt megelőző patrisztika évszázadaiba kell visszanyúlnunk; ezen
belül is Dionüsziosz Areiopagitész misztikus teológiáját idézve fel. Ez nem
csupán a mű jelentésrétegeinek minél teljesebb felfejtéséhez (a kettős unio
mystica tapasztalatának megértéséhez) segíthet hozzá; de egy alapvető
értelmezési kontextust is kijelöl szerzőnk misztériumának.
A misztikus
látásmód európai formáinak kialakulására kevés szerző bírt olyan meghatározó
hatással, mint Dionüsziosz Areiopagitész.[1] Neve
alatt négy értekezés maradt fenn, a De divinis nominibus, a De
mystica theologia, a De caelesti hierarchia és a De ecclesiastica
hierarchia. E két utóbbi műben, a De caelesti hierarchiában és a De
ecclesiastica hierarchiában központi helyet foglal el a via triplex
elve, amely a lélek unio mysticához vezető útjait írja le, vagyis azt az
egymás követő három fokozatot, amely az Istennel való misztikus egyesüléshez
vezet. Ez a három fokozat (másképpen út), a via purgativa, a megtisztulás
útja; a via illuminativa, a megvilágosodás útja és a via unitiva,
az egyesülés útja. Ennek a spirituális modellnek a mélyrehatóbb megismeréséhez
legfőképp a De caelesti hierarchia[2] szövegét
tekinthetjük át. A mennyei világ rendszeréről szóló értekezést Dionüsziosz egy
presbitertársának, Timotheosznak ajánlotta, ezzel is jelezve azt, amit írásának
első két bevezető fejezetében is tudtunkra ad: Értekezése nem csupán egy elvont
jellegű, teológiai elmélkedés írásba foglalása lesz, sokkal inkább egy ezen
túlmutató, alapvetően didaktikai célokat szolgáló mű.[3]
Jóllehet a De caelesti hierarchia az angyalok világának triadikus
szerveződésű szintjét mutatja be, ahol a legfőbb viszonyítási pont Isten,
illetve az isteni tökéletesség fogalma; az emberi és az égi világ rendszere
közti párhuzammal, Dionüsziosz mégis a hívő, vallásos emberek közösségét
célozza meg. Ezért a mű tengelyében elhelyezkedő, alapvetően a mennyei szféra
szintjén leírt via triplex elve is tágabban értelmezendő és saját, földi
világunkra vonatkoztatható és vonatkoztatandó. Arra, hogy a via triplex
elvének a hívő egyén lelkében is hatnia kell (tehát nemcsak az angyalok
világában érvényes), több utalást is találhatunk az értekezésben;[4]
amelyek mintegy azt engedik sejtetni, hogy a görög filozófus szerző – erre
kívánva kifuttatni gondolatmenetét –, tanítása legfőbb elérendő céljának az
emberi tökéletesedés, vagyis az unio
mystica lehetőségének felismerését tekintette.
Az általa
elképzelt hierarchiát, amelyben tehát a via triplex elve működik, az
Istenhez történő „legtökéletesebb hasonulásként”, illetve „egyesülésként”
gondolva el, az angyali világ szintjén írta le. Modelljében az unio mystica
tapasztalata három hierarchikus fokozat/ tudás-szint egymásutánjának
eredményeképp érhető el: Elsőként a tisztulás/ megtisztulás szintjére kell
eljutnunk (via purgativa), amely az Istentől távol eső, tőle idegen
elemektől való megszabadulást jelöli. Ezt követheti a megvilágosodás periódusa
(via illuminativa), amelyben az immáron megtisztult, isteni fénnyel
eltelt elménkkel, kizárólag egy, az Isten felé irányuló, szemlélődő magatartást
és képességet teszünk magunkévá. Mindezek után érkezhetünk csak el a végső,
harmadik fokra (via unitiva), ahol elnyerve a tökéletesedés kegyelmét,
részesülhetünk Istenben.[5]
Dionüsziosz Areiopagitész
spirituális modellje tehát a misztikus élmény megtalálásának és elmélyülésének
a folyamatát fedi le, alapvető kulcsot szolgáltatva Sík alkotásának
értelmezéséhez. Alexius élettörténetében ugyanis egy, a dionüszioszival
párhuzamos misztikus sémát figyelhetünk meg: Véleményem szerint szentünk
Istenhez való eljutásának stáció pontosan megfeleltethetők a görög filozófusnál
leírt via triplex tudás-szintjeinek; és egyúttal utat nyitnak az imitatio
Alexii mintájára bekövetkező második, olvasói unio mystica
lehetőségének is.
V.1. A via
purgativa
Alexius az első felvonásban még
mint nagyravágyó, hatalomra és gazdagságra áhítozó ifjú áll előttünk. A császár
vadkantól való megmentése után nem kevesebbet kér, mint a főhadnagyi posztot,
ami a (császári cím után) a lehető legnagyobb hatalmat jelenti.[6] A
pozíció birtokában eltölti a hatalomvágy, s egyfajta különös, nem evilági mámor
lesz rajta úrrá. Roppant elbizakodottságát legkiválóbban az első felvonás vége
felé olvasható monológjának szavai illusztrálják, amelyekben egyenesen Nagy
Sándorhoz, a világhódítóhoz hasonlítja magát:
„Most, most
ragyogj rám, égő napsugár/ Most nézzetek rám koronás fatörzsek./Most ismerek
magamra./Ki voltam eddig én? /Egy szürke lárva, törpe földi hernyó. /Most
lettem csak igazán önmagammá…Te vén föld, most figyelj: / Rég hordoztál magadon
óriást. …/Mint Sándor, a Fülöp fia…/Mi énnekem a trón? Egy világ kell nekem
/Lábaim alá zsámolyul.”[7]
Már ebből a
pár kiragadott sorból is kitűnik, hogy Alexius gondolatai nyelvi megszerkesztettségüket
tekintve egészen sajátos módon rendelődnek egymás mellé. Még erősebben
érezhetjük ezt, ha szentünk monológjának egészét[8] is
szemügyre vesszük: A rövid, erőteljes kijelentéseket tartalmazó, ám sokszor
befejezetlen, szándékoltan félbehagyott, illetőleg megszakított mondatok
egymásutánja már önmagában is valamiféle nyugtalan, zaklatott lelkiállapotról
tanúskodnak. Mindez kiegészülve a szavak jelentéseinek szokatlan szemantikai
összekapcsolódásaival leginkább egy zavart elme szimbolikus-enigmatikus nyelvezetű,
apokaliptikus tudatfolyam-kivetüléseként hat.
Egy ilyen,
belső állapotot tükröző, viszonylag hosszan kifejtett monológ után talán
meglepő lehet, hogy szentünk feleszmélése, s gondolatainak épp az ellentétes
pólusba való átfordulása szinte rögtön tudattartalmainak megfogalmazása után
következik be,[9] amit csupán egy hármas
struktúrájú betétdal választ el. Különösen váratlannak tűnhet ez úgy, hogy
Alexius említett szövegrésze arányaiban majdhogynem nyolcszor hosszabb, mint a
mű átlagos megszólalásainak terjedelme. Tovább olvasva azonban a szöveget,
különösen a szövegkonstitúciós eljárásokra figyelve, észrevehetjük, hogy
szentünk megtérése mégsem egy hirtelen, azonnali folyamat eredménye; sőt,
épphogy alaposan elő van készítve: Alexius, monológját követően ugyanis egy
természeti jelenetből kiinduló vízió segítségével jut el öntelt állapotának
felismeréséig, illetve annak leküzdéséig. Ez a mozzanat egy kétszer hármas
jelenetstruktúrában bontakozik ki, közvetlenül Alexius monológját követően,
majd pedig egy harmadik epizóddal is kiegészülve a mű egy olyan strukturálisan
kitüntetett tényezőegyüttesévé válik, amely szentünket a Dionüsziosz Areiopagitész-i
via triplex első tudás-szintjére, a via purgativára vezeti el.
Alexius
elragadtatott monológja után egy látszólag funkciótlannak tűnő, három részre
tagolódó betétdal[10]
következik. A hármas felépítésű szöveg egy-egy megszemélyesített erdei madár
(egy sas, egy kakukk és egy rigó) szimbolikus értékű énekét tartalmazza, ám ez
csak az utána olvasható alexiusi megszólalással összefüggésben nyeri el
értelmét. Szentünk ekkor ugyanis valamiféle különös érzés hatalmába kerülve,
elmélkedésbe kezd, amelyben visszavonni látszik az előbbi apokaliptikus
képzelgéseiben foglaltakat.[11]
Ennek tükrében már világossá válik, hogy a nagyság, a magasság, a fent, a
végtelen birtoklásának negatív voltáról daloló három madár, ha implicit módon
is, de Alexius hatalmi mámorának megtörésében játszik kulcsszerepet. Ezt
követően ugyanis Alexius már valamelyest kibillen hiú nagyravágyásából, s ezáltal
megteremtődik annak a lehetősége, hogy rátérhessen az Istennel való
egyesüléshez vezető út első lépcsőjére. Ahhoz azonban, hogy e természeti élmény
elindította folyamat biztos alapot nyerjen, s szentünk ténylegesen felismerje,
hogy eddigi élete bűnnel, vétségekkel teli volt, még egy impulzusra van
szüksége.
A via purgativához való eljutásnak ezt a
második meghatározó tényezőjét a király/császárvízió[12]
jelenetében lelhetjük fel: Alexius előtt a világtörténelem három meghatározó
uralkodó- és hódítóegyénisége, Xerses, Nagy Sándor és Caesar jelenik meg, akik
mintegy a halál utáni létből megelevenedve adnak útmutatást szentünknek. A
három antik tyrannos – léten túli pozíciójából adódóan – már tisztán látva és
megvilágosodva hozza Alexius tudomására, hogy az általuk birtokolt impérium
csak látszathatalom volt, mert hiányzott belőle az a belső lényeg, amely igazi
nagysággá tehette volna. Ez a fajta vágyottnak vélt hatalom ezért: „Nem
érdemes!/ Hitványság! /Hasztalan!”[13] Ezek
a súlyos kijelentések immáron határozottan is megérlelik szentünkben a
megtisztulás szándékára és a bűntelen élet igényére való törekvést, egyre
közelebb hozva a teljes ráeszmélés állapotát.
Sík
misztériumának következő szövegegysége a remete-epizód,[14]
amelyet az erdei madár-jelenettel és a királyvízióval összefüggésben
értelmezhetünk. Ez a jelenet az előbbi két nagyhatású élményre épülve, egy
harmadik elemmel egészíti ki és teszi teljessé Alexius via purgativához
való eljutásának folyamatát. A három nagy uralkodó felszólalását követően Alexiust
egy remete szólítja meg, mindössze egyetlen kérdést, az „És aztán?” –t intézve
hozzá. Párbeszédük – nyelvi szinten értelmezve – Alexius jövőbeli
elképzeléseinek, célkitűzéseinek szavakba foglalásából és a remete kérdéseiből
épül fel. Dialógusukat alaposabban is megvizsgálva, észrevehetjük azonban, hogy
a társalgásukat alkotó két szólam valójában egyet alkot, amely egy sajátos
monológgá szerveződve Alexius belső önvizsgálati szövegeként funkcionál. Azt,
hogy egy önanalizáló textusról van szó, a remete alakjának értelmezésén
keresztül láthatjuk be: A remete egyetlen kérdést, illetve annak variánsait („És
aztán”/ „Aztán”/ „S aztán”) ismételgeti szüntelenül Alexiusnak, ezáltal teljes
csömört előidézve benne. A kérdéssor hallatán Alexius az eddig csak elméjében
tervezgetett jövőbeli céljait, törekvéseit szavakba foglalva, hangosan is
kimondja; s ezért azért lényeges, mert ez a fajta – a benső gondolatokat hangzó
formájúvá tevő – auditív tapasztalat döbbenti rá saját elképzeléseinek hívságos
voltára, egyfajta introspekciós folyamatot indítva el benne. A
remete és Alexius dialógusát így voltaképpen egy sajátos soliloquiumként
foghatjuk fel, amelyet a szöveg metaforikus értelmezhetősége is támogat: A
remete által feltett És aztán?-t, illetve annak variánsaiból összeálló
kérdésláncolatot a folytonos ismételgetés révén az egyre furdaló
lelkiismerethez hasonlíthatjuk. Ezt a metaforikus kapcsolatot a remete
szerepére is kiterjeszthetjük, alakját Alexius lelkiismeretének feleltetve meg.
Az ismétlődő kérdések és a furdaló lelkiismeret, valamint a remete és Alexius
lelkiismeretének párhuzamba állítási lehetősége jól mutatja, hogy a két
szereplő dialógusa tényleges párbeszéd helyett, sokkal inkább egy belső lelki
monológgá átlényegült, soliloquium jellegű szövegként értelmezendő. Ezt erősíti
az is, hogy Alexius megszólalásai – elhagyva közülük a remete kérdéseit – egy
folytonos, önmagában is egészet alkotó textusként is olvashatók, ahol a
folyamatosságot az egyes gondolatokat összekötő asszociatív kapcsolat
biztosítja.
A remete-epizód,
mint Alexius lelkiismeretének tükre, tehát azt közvetíti számunkra, hogy
szentünk az erdei madár-jelenet és a királyvízió kettős hatásának köszönhetően
felismerte eddigi létmódjának hibáit és kialakult benne a morális
értékkategóriák (jó és rossz, erény és vétség stb.) közötti különbségtételnek a
képessége, valamint a tiszta, bűntelen élet igénye.
Látható tehát,
hogy Sík alkotásában az erdei madár-jelenet, a királyvízió és a remete-epizód,
e három szorosan összetartozó, s egymást kiteljesítő élmény kitüntetett
fontosságot képvisel, ráadásul több szempontból is. A három jelenet ugyanis
nemcsak azért bír kitüntetett strukturális jelentőséggel, mert Alexius via purgativához való eljutásának
legfontosabb tényezőegyütteseként van jelen, s mint ilyen, a mű központi
szálának (unio mystica)
kiindulópontjaként szolgál; hanem azért is, mert egyfajta misztikus hármasságot
reprezentálva egyúttal az egész mű misztériumának, szakralitásának kifejezője
is. Ha ugyanis a három epizódot szerkezeti szempontból vizsgáljuk, egy érdekes
jelenségre figyelhetünk fel: Az erdei madár-jelenet, a királyvízió, valamint a
remete-epizód már önmagában egy hármasságot alkot; ám ezen a triadikus
struktúrán belül rejlik még másik két – tágabban értelmezve három – kisebb,
ennek alárendelt hármasság is. Az első két jelenet ugyanis szintén hármas
tagolódást mutat, amely aztán a harmadikként ráépülő remete-epizóddal
kiegészülve szerveződik a három jelenet (ugyancsak hármas) magasabb egységévé.
Ám figyelmesen szemügyre véve a harmadik jelenet, vagyis a remete-epizód
szerkezetét, ebben is hasonlóképp megtalálhatjuk az említett hármasságokat,
csak épp többszörös formában. A remete és Alexius párbeszéde ugyanis a remete
kérdései mentén pontosan kilenc, vagyis 3x3 részre osztható fel, szintén
egyfajta misztikus hármasságra utalva.
Ahhoz, hogy
pontosabb fogalmat alkothassunk e három élményegyüttes által reprezentált
misztikus hármasságról, s valamiféle jól körülhatárolható jelentést is
tulajdoníthassunk neki, alaposabban is meg kell vizsgálnunk a hármas szám
szimbolikáját: A három mint misztikus szám, illetve a hármasság, hármas
tagolódás kezdettől fogva meghatározó szerepet töltött be az európai kultúra és
gondolkodás történetében. A zsidó-keresztény hagyományt kiemelve, leginkább a
Bibliát hívhatjuk segítségül a misztikus hármasságok szemléltetéséhez. Mind az
ó-, mind az újszövetségi könyvekben számos helyen találkozhatunk ezzel a
szimbolikus mennyiséggel: Az ószövetségi történetekben legtöbbször valamilyen
birtok-, vagy időbeli mennyiség kifejezőjeként tűnik fel a hármas szám.
Gondolhatunk például az Ábrahámnál megjelenő három férfira; Noé három fiára;
Dániel három társára, vagy Dávid királyságának három törzsére. De eszünkbe
juthat Jónás története is, a cethal gyomrában töltött három napja; vagy az
egyiptomi tíz csapás, melynek kezdeteként három sötét nap szállt a fáraó
birodalmára; és nem feledkezhetünk el Mózesről sem, aki a tízparancsolat
kinyilatkoztatásakor három napot töltött a Sínai-hegyen.
Az
Újszövetségben megjelenő hármasságok szintén valamilyen birtokviszonyhoz, vagy
időtartamhoz kapcsolhatóak, míg azonban az ószövetségi előfordulások egyik
része a kiválasztottság, illetve az Istenhez való tartozás szent kötelékének
jelképeként, másik része pedig negatív jelentéstartalommal telítődve a büntetés
jelölőjeként funkcionál; addig az Újszövetség hármasságai legtöbbször Krisztus
vonatkozásában előkerülve a beteljesedés, egység szimbólumaiként vannak jelen.
Ilyen hármasságként említhetjük a betlehemi kisdedhez érkező háromkirályokat;
Péter történetében a három kakasszóra történő háromszori megtagadást; Jézus
passiójának egyes elemeit – a háromszori imát a Getsemani-kertben, a három
darab szöggel való megfeszítést, a három órai halált, a harmadnapi feltámadást,
a 33 életévet jelentő krisztusi életkort –; valamint a Pál apostol-féle
hit-remény-szeretet hármas teológiai erényt (1Kor 13,13); és a Szentháromság
tanát (Mt 3,16–17) is.
Nem véletlen, hogy az isteni teljességet, egységet
kifejező újszövetségi hármasságok szinte minden esetben valamilyen módon Jézus
Krisztushoz köthetőek. Jézus, ugyanis azon felül, hogy Isten egyszülött fiaként
a legmagasabbrendű tökéletességnek és egységnek a megtestesítője, egyben a
földi, profán világ hívői által elérhető végső teljességnek is közvetítője:
Megváltó halálával és feltámadásával az üdvösség, az unio mystica
ígéretét hozta el a földre, ezáltal pedig az isteni tökéletesség
megtapasztalásának lehetőségét nyitotta meg.
Tovább
árnyalva a hármas szám szimbolikáját, érdemes felidézni a középkori
vonatkozásokat is, mindenekelőtt Dantét emelve ki. Az olasz mesternél a
hármasság életművének elengedhetetlenül fontos struktúraalkotó tényezőjeként
funkcionált, szimbolikájában a tökéletességet, az égi harmóniát, az isteni
szentséget fejezve ki. Ennek a hármas számra épülő alapvető szerkesztési elvnek
a legtökéletesebben kidolgozott formáját a Divina Commediában
valósította meg: Dante Commediáját
teljes egészében, a mű legkisebb egységétől a legnagyobbig, az isteni harmóniát
és teljességet kifejező hármasság hatja át: A mű tercinákból felépülő énekei
háromszor harminchárom énekbe szerveződve, majd három nagyobb egységet – Pokol,
Purgatórium, Paradicsom – alkotva rendeződnek egyedülálló műalkotássá.
A hármas
szám e gazdag szimbolikája felől közelítve a Sík alkotásában megfigyelt hármas
élményegyütteshez; észrevehetjük, hogy az általuk reprezentált misztikus
hármasságok többrétű értelmezési lehetőséget kínálnak: A három kulcsfontosságú
élmény strukturalitásában mindenekelőtt az Ószövetség hármasságainak
szimbolikáját fedezhetjük fel. A szentünket ért három különleges tapasztalatot
azokhoz az ószövetségi hármas eseményekhez, illetve jelekhez hasonlíthatjuk,
amelyek a kiválasztottság státusát közvetítve az Istenhez való tartozást
fejezik ki. Nem hagyhatjuk azonban figyelmen kívül az alexiusi élményekben
rejlő újszövetségi felhangot sem. Szentünk unio
mysticához vezető via triplexének elindító eseményeként
ugyanis éppúgy egy hármas jelenetegyüttes szolgál alapul, mint hogyan Krisztus
passióját is különféle spirituális hármasságok kísérték, mintegy az isteni
teljességet jelenítve meg.
Az erdei
madár-jelenet, a királyvízió és a remete-epizód különlegesen összetett
triadikus szerveződésében az Ó- és Újszövetségre utaló szimbolikus
vonatkozásokon túlmenően jelen van még egy harmadik jelentésmozzanat is: Az
első felvonás hármas élményegyüttese a mű szövegkonstitúciójának rendszerébe
illesztve a középkor numerikus gondolkodását idézi fel, s mint ilyen, egy, a
danteihoz hasonló, szakralitást és harmóniát kifejező szövegszervezési
eljárásként funkcionál, Sík tudatos és kifinomult kompozíciós érzékét
prezentálva.
V.2. A via
illuminativa
Alexius spirituális útjának
következő állomása a via illuminativa, vagyis a megvilágosodás
lelki-értelmi szakasza. Ennek a misztikus tudás-szintnek az elérését, épp úgy,
mint ahogyan az első fokozatét, a via
purgativáét is, egy strukturálisan kitüntetett szerepű élmény segíti elő: a
zarándok-epizód.[15]
Alexius az előző éjjelen átélt kivételes tapasztalatainak
hatására gondolataiba mélyedve tűnődik élete értelmén, amikor zarándokok kis
csoportja tűnik fel előtte egy, az Ave
maris stella kezdetű himnuszt idéző szózatot énekelve. Szentünk ekkori
(második felvonás eleji) létállapota leginkább a jaspersi határhelyzet
fogalmával határozható meg; Alexius benső, lelki világának jellemzői ugyanis
pontosan azoknak az ismérveknek felelnek meg, amelyeket Jaspers a Bevezetés
a filozófiába című munkájában Grenzsituationen-ként, vagyis
határhelyzetekként írt le:[16] Jaspers
a filozófia három fő forrását a rácsodálkozás, a kételkedés és a magárahagyatatottság
érzéseiben határozta meg. E három élménnyel összefüggésben vezette be a
határhelyzetek fogalmát, amellyel azokat az alapvető emberi szituációkat
jelölte, melyek „kudarcunk realitásával” szembesítenek bennünket. A német
filozófus elgondolása szerint ezekben a szélsőséges helyzetekben, mint például
a halálban, a szenvedésben vagy a bűnben Isten rejtjelei bújnak meg. Ám ezek
felismerése nem csupán kétségbeeséssel tölthet el, hanem személyiségünk
újjáteremtését is magával hozhatja, melynek eredményeképp az ember „igazi
létére ébred, múlandó földi egzisztenciája fölött és annak ellenére.”[17]
Jaspers a határhelyzetekben tehát az embernek mint egzisztenciának a világ
rejtjelein/szimbólumain keresztül történő, Isten (transzcendencia) felé való
orientálódását vélte felfedezni.
Épp egy ilyen
helyzetben láthatjuk Alexiust is, aki az erdei madár-jelenet, a királyvízió és
a remete-epizód hármas együttesében megélt tapasztalatainak eredményeképp
identitásában meginogva, és végletesen önmagára utaltan elmélkedik, immáron
teljesen bizonytalanná vált léte értelmét illetően. Ez a határszituáció teremti
meg számára azonban a lehetőséget arra, hogy az Istenre való rátalálásnak az
eddigiekben még csak megsejtett útját (via purgativa) a maga
teljességében is felfedezze, s annak következő lépcsőjén, a via illuminativán
is végighaladva részesülhessen Istenben. Az ehhez szükséges útmutatást az egyik
zarándoktól kapja meg, aki szentünk létértelmező kérdéseire[18] a
következőképpen felel:
„[Arra való az élet,] hogy szeressünk…A szeretet nem méri az időt. /Nem kérdez és nem gondol a
halálra: /Magába néz, mert ő a bizonyosság. /Él és mosolyog és fényeskedik./
A szeretet neveti az erőt, /Mert ő erősebb
minden hatalomnál. /A szeretet csak egymaga erős, /Erős, mint az igazság, mint
az Isten. /Mivelhogy ő az Isten. És
ezért /Nem tud halált és egyedülvaló./ Mondom
neked, ha szeretünk: az egy /A
mindennél sokkalta mindenebb. /Az egyen
át visz a mindenhez út.”[19]
A zarándokot,
akárcsak Sík alkotásának korábbi figuráját, a remetét; hasonlóképp a mű egyik
kulcsfontosságú alakjának tekinthetjük, ugyanis komoly dramaturgiai szereppel
bír. A zarándok válaszában foglaltak vezetik el ugyanis szentünket a
Dionüsziosz Areiopagitész-i via triplex
második szintjére, a via illuminativa lépcsőjére.
A zarándok
feleletének az a tézise, amely szerint a szeretet az élet legfőbb értelme,
Isten tapasztalati megismerésének (cognitio experimentalis Dei) az egyik
legfontosabb tényezője.[20] Nem
ismeretlen gondolat ez, hiszen a szeretettel, mint az unio mystica egyik
lehetséges empirikus forrásával, gyakran találkozhatunk a 12. század
jelentősebb teológusainak írásaiban. A nyugati misztikusok körében az Istennel
való egyesülésnek többféle módja volt ismert, amelyeket legtöbbször különböző
fokozatok/szintek egymásutániságának a folyamataként képzeltek el. Csak a
legfontosabbakat említve, Dionüsziosz Areopagitész a megtiszulás,
megvilágosodás és beteljesedés via triplexét; Ióannész Klimakosz a Scala
paradisit (mennyei létra); Szentviktori Hugó a gondolkodás, az elmélkedés
és a szemlélődés fokozatain keresztül vezette utat; Szent Bonaventura pedig az Itinerarium
mentis in Deumot, vagyis a szeretet lépcsőit tekintette az isteni lényegben
való részesülés fő forrásának. Ez az Istenhez történő, jobbára fokozatiságban
elgondolt felemelkedés különféle formákban valósulhatott meg, így például az
elragadtatás (raptus, excessus mentis), a szemlélés (visio,
contemplatio Dei), vagy a szeretet extázisának (transitus)
lehetőségében, hogy csak a legjellemzőbbekre utaljunk. Ezek közül a szeretet
általi misztikus megismerés különös fontosságot nyert a középkor teológiai
gondolkodásában: A 12. században Clairvaux-i Bernát, Saint-Thierry-i Vilmos és
Szentviktori Hugó egész rendszert dolgozott ki az üdvtörténeti dimenzióba
helyezett szeretet (amor) és az unio
mystica közötti összefüggéseknek a tanulmányozására, megteremtve ezzel a
szeretetmisztika tanát.
V.3. Sík
Alexiusa és a középkori szeretetmisztika
Véleményem szerint Sík
misztériumában az Alexius élettörténetében megfigyelt Dionüsziosz Areoipagitész-i
spirituális modellt alapjaiban hatja át a középkor szeretetmisztikája. Sík
alkotásának ugyanis nem csupán az előbbiekben idézett zarándok-epizódot
tartalmazó második felvonását szövik át a különböző teológiai, illetve bibliai
utalások; hanem a mű egészét is gazdag inter- és intratextuális háló fonja
körül: Az irodalmi[21] és
bibliai allúziókon túl szerzőnk misztériuma a középkor teológiai
gondolkodásának, különösen a 11-12. század szeretetmisztikájának számos
tézisére is reflektál. Éppen ezért elengedhetetlen áttekinteni – a patrisztikus
előzményekre is kitérve – a középkor nagy nyugati misztikusainak fontosabb
elképzeléseit, kiváltképp azokat, melyeknek középpontjában a teológiai
szeretetfogalomról szóló elmélkedés áll. Ez nem csupán a középkori
szeretetfelfogás lényegének, az amor Dei
eszméjének a mélyebb megértéséhez segít hozzá; de alapvető vezérfonalat nyújt
Sík misztériumának további értelmezéséhez is.
V.3.1.
Patrisztikus előzmények: Szent Ágoston és Nagy Szent Gergely
Jóllehet, a középkori
szeretetmisztika tényleges kidolgozóinak és reprezentatív képviselőinek csak a
12. század ciszterci és szentviktori teológusait – Clairvaux-i Szent Bernátot,
Saint-Thierryi Vilmost és Szentviktori Hugót – tekinthetjük; a misztikus
irodalom teológiai szeretetfelfogása ennél régebbi időkbe nyúlik vissza,
egészen Szent Ágoston és Nagy Szent Gergely elképzeléséig. E két patrisztikus
teológust nem csupán a későbbi századok szeretetmisztikájának, hanem az érett
középkor egész teológiai eszmerendszerének szellemi atyjaiként tarthatjuk
számon.
Szent Ágoston a
lélek Istenhez való felemelkedését – annak teljes folyamatát visióként fogva fel – a korszakra
jellemző módon gradibus ascendensként,[22]
vagyis fokról fokra történő feljebb jutásként írta le, elsőként De quantitate animae című dialógusának
33. fejezetében,[23] majd pedig élete fő
művében, a Vallomásokban. Ez
utóbbiból idézve egy jellegzetes példát jól illusztrálhatjuk az ágostoni
fokozatiság lényegét, amelynek egyes elemeivel a későbbi korok teológusainak
írásaiban is találkozhatunk:
„Megpróbáltam tehát fokról fokra (gradatim) fölfelé tapogatódzni. Először a testtől, a
test útján érző lélekhez, innen a lélek saját belső tehetségéhez, amelynek a
test érzékei a külső világról jelentést adnak. Eddig a fokig terjed az állatok
képessége. Innen megint följebb mentem az értelmi tehetséghez (ad ratiocinantem potentiam) amely az érzékek útján összehordott anyagból ítéletet
alkot. Értelmem azután, tapasztalásból ismerve saját változandóságát,
nekifogott a legnagyobb értelmi munkának. Elvonatkozott minden megszokott
felfogástól, otthagyta összes egymással ellenkező képzelődéseit s kereste,
micsoda fényforrásból kapja világosságát, amikor teljes bizonyossággal állítja,
hogy a változatlan több, mint a változandó?...Ezen az úton jutott el ahhoz,
amit a remegő lélek csak egy pillanatig szemlélhet.(VII.könyv, XVII.fejezet)”[24]
A szeretetről
(amor) – annak szentírási parancsként
felfogott, s a keresztény ember számára magától értetődőnek vett bibliai
allúzióin túl, amelyre számos példát találhatunk a Vallomásokban – az imago
trinitatis tanának kifejtésekor szól. Azt az elképzelését, amely szerint a
Szentháromság belső struktúrája és az emberi lélek szerkezete analógiás
viszonyban áll egymással, Ágoston a De
civitate Dei XI, 26. szakaszában,[25] majd
részletesen a De trinitate IX-XII.,
illetve XIV. könyveiben dolgozta ki. Utóbb említett művében az emberi lelket
Isten képmásának és hasonlóságának (imago
et similitudo) az összefüggésében vizsgálva,[26] s
ennek megfelelően hármas képességet tulajdonítva neki, az emlékezet (memoria), a megismerés (intelligentia, intellectus) és a
szeretet (amor, voluntas) fogalmaival
írta le.[27] Ágostonnál tehát a
szeretet (amor) a Vallomásokban alluzív módon megidézett
bibliai formái mellett, a lelki képességek hármasságának egyik konstituenseként
jelenik meg.
Nagy Szent
Gergely (540-604) számos kulcsfontosságú elképzelése közül a vita contemplativával kapcsolatos
nézeteit emelhetjük ki, amelyek amellett, hogy jelentőst hatást gyakoroltak a
12. század misztikájára, illetve a későbbi korok filozófiájára;[28]
egyúttal teológiai gondolkodásának alapvető vonásaira is rávilágítanak. A
kontemplatív életet, amelyet a Homiliae
in Ezechielem című bibliaértelmezésében a cselekvő élettel összekapcsolva
vizsgált, a Moralia in Jobban a visio Dei tükrében elemzi. A Homiliae
in Ezechielemben[29]
Gergely az egymás szerves kiegészítéseinek[30]
tekintett két életformát, a vita activát
és a vita contemplativát,[31]
először a Szentírás példájával szemlélteti – Márta és Mária, valamint Ráchel és
Lea bibliai alakjait társítva hozzájuk[32] –;
majd a két vitát Jézus Krisztusban
egyesítve, krisztológiai horizontba helyezi,[33]
szorosan kapcsolódva a Moraliában
foglalt elgondolásaihoz. A Jób könyvét magyarázó exegetikai írásában ugyanis a
szemlélődő élet végcéljaként Isten látását (visio
Dei) jelöli meg, melynek eléréshez két előfeltételt határoz meg: a testi és
spirituális aszkézis formájában megvalósuló purificatiót[34] és a
Szentlélek hét ajándéka, valamint a három teológiai erény (hit, remény,
szeretet) által biztosított felfelé emelkedő tökéletesedést.[35]
V.3.2. A ciszterci és szentviktori
teológusok
Az előzmények tükrében immáron
nagyobb rálátásunk nyílhat annak a szellemi közegnek a jellemző gondolati
sajátosságaira, amely elsősorban az ágostoni és gergelyi, illetőleg
dionüszioszi eszmék örökségéből táplálkozva a 12. századi misztikusok
elképzeléseinek kiinduló forrásaként szolgált. A patrisztikus alapok ismerete
ezért reményeim szerint egyfelől könnyebben befogadhatóbbá teszi a ciszterci és
szentviktori teológusok tanait, de egyben azok mélyebb megértését is nyújtja.
Clairvaux-i
Szent Bernát, akivel Dante Divina
Commediájában is találkozhatunk, épp a szeretet uralta Empyreumon átvezető
végső, azaz a visio Deiben
kiteljesedő túlvilági út kísérőjeként,[36] a
szeretetet helyezte Istenről szóló elképzeléseinek középpontjába. A ciszterci
teológusra méltán tekinthetünk úgy, mint a középkor szeretetmisztikájának egyik
legnagyobb hatású kidolgozójára, elsősorban Liber
de diligendo Deo című írására gondolva. Bernát a De diligendo Deóban – annak témáját a „miért és mi módon kell
Istent szeretnünk” (I,1) kérdéssel meghatározva – az üdvösség elérésének
zálogát ugyanis a szeretetben, méghozzá annak mértéktelen formájában (amor intemperans)[37] látta, amelyet
négy fokra differenciált. [38] A mérték nélküli (sine modo) szeretet négy fokának (1. istenszeretet kezdete; 2.
felebaráti szeretet; 3. tiszta istenszeretet; 4. Isten miatti önszeretet = visio beatifica[39])
egymásutániságát Bernát elképzelésében a memoria
passionis és a compassio
misztikus aktusa is áthatja, ezáltal egészítve ki és téve teljessé az Istenben
való részesülés üdvtörténeti folyamát.[40] A memoria passionis és a compassio Krisztus szenvedéseinek
felidézését és az abban való részvételt, vagyis a passió együttes átélésének
vállalását jelentik az unio mystica
jegyében. Bernát Krisztus-misztikájának e két kulcsfogalma a korszak
szenvedésközpontú vallásosságának, valamint misztikus elgondolásainak alapvető
kiindulási pontjává vált. Ide kívánkozik Bernát imago Deiről szóló elképzelésének említése is, amely az Ágostonnál
már megismert imago (eredeti kép) – ad imaginem (képmás), illetve a kettőt
összekapcsoló similitudo
(hasonlatosság) fogalmain alapulva, szintén hosszú utat járt be a későbbi
századok teológiai gondolkodásában.
Bernát tanai
szorosan érintkeznek idősebb kortársának, Saint-Thierryi Vilmosnak az
elképzeléseivel, aki a clairvauxi apátnak nem csupán barátja, de biográfiájának
összeállítója is volt egyúttal. Hogy a két ciszterci teológus elgondolásai nem
kezelhetők egymástól elválasztva, azt mi sem bizonyítja jobban, mint az opus tripartitum, amely a De amore Dei cím alatt Bernát De diligendo Deóját és Vilmos két
spirituális értekézését, a De
contemplando Deót és a De natura et
dignitate amorist kapcsolja össze, egy egységgé formálva a két apát
szeretetmisztikáját. Abban a kérdésben, hogy kettőjük közül melyikük fejtett ki
jelentékenyebb hatást a másik gondolkodását illetően, megoszlik a kutatók
véleménye. Azt mindenesetre bizonyosan állíthatjuk – anélkül, hogy filológiai
fejtegetésekbe kezdenénk –, hogy Clairvaux-i Bernát és Saint-Thierryi Vilmos
kölcsönösen hatottak egymásra: Vilmos mint érettebb és szélesebben képzett
teológus állt követendő példaként Bernát előtt, aki viszont fiatalságával és
ambiciozitásával szolgáltatott mintát a neki önként alárendelődő idősebb
mesternek. Jóllehet, a köztük lévő spirituális rokonság semmivel sem kisebbíti
a két apát szellemi nagyságát, értekezéseik tanulmányozásakor mégsem
tekinthetünk el az egymást kölcsönösen alakító, formáló hatásról. Elképzeléseik
csak egymás dialektikájában értelmezve nyerik el teljes mélységüket, éppen
ezért Vilmos tanainak olvasásakor Bernátot is emlékezetünkbe kell idéznünk,
csakúgy, mint ahogyan a clairvaux-i apát fontosabb tételeinek megértésekor sem
zárhatjuk ki Vilmos elgondolásait.
Saint-Thierry-i
Vilmos misztikus teológiája elsősorban a De
contemplando Deo, a De natura et
dignitate amoris, valamint a Meditativae
orationes című írásaiból bontakozik ki. A három spirituális értekezés
középpontjában a vágyakozás motívuma áll,[41]
amelyet Vilmos az égi és profán szint közötti transzcendens kommunikáció
folyamatának részeként értelmez, mint az ember Isten szeretetére adott
válaszát.[42] A szeretet, csakúgy, mint
Bernátnál, a saint-thierry-i apát elgondolásai szerint is az Istenhez való
eljutás legfontosabb tényezője, ám nála ez egy egészen kivételes
szeretetmisztikában nyer kifejezést. Azáltal ugyanis, hogy Vilmos egy
dichotomikus fogalmat tett meg fejtegetéseinek alapjául (a vágyakozást, amely
beteljesülés-beteljesületlenség kettősségét foglalja magában), szükségessé
vált, hogy a hozzá kapcsolt szeretetet is hasonlóképp differenciálja, annak
vágyakozó és beteljesült formájára. Elképzelése szerint a szeretet így
kialakított két változata, az amor
desiderii és az amor fruitionis,
az Isten-ember kommunikáció folyamatába helyeződve, s azon belül egy sajátos
fokozatiságban összekapcsolódva vezet el az unio
mystica tapasztalatához:[43]
„A vágyakozó
szeretet kiérdemli a látást (visio),
a látás az élvezést (fruitio), az élvezés
pedig a szeretet beteljesülését (perfectio
amoris).” (Cont. Deo 5,34-36.)
Láthatjuk
tehát, hogy mindkét ciszterci teológus a szeretetben jelölte meg az Istennel
való egyesülés fokozatokon át vezető útját; ám észre kell vennünk azt is, hogy
míg Bernát elgondolásai a memoria
passionis és a compassio
misztikus aktusaival fonódnak össze, addig Vilmos értekezéseiből egy ágostoni
színezetű, s a platonikus-újplatonikus „két szem” tanával[44] is
árnyalt szeretetmisztika bontakozik ki. A saint-thierry-i apát legfontosabb
tétele, az „amor ipse intellectus est”[45]
mögött, ugyanis az a jól ismert és a korszakban kedvelt teológiai felfogás
húzódik meg, amely szerint a látás érzékével felruházott megismerő léleknek két
szeme van, az amor és a ratio, amelyek egymással együttműködve
szemlélik Istent a visio folyamatában.
Vilmos elgondolásában ez a fajta megismerés pedig nem más, mint az unio mysticában való részesülésnek a
lehetősége:[46]
„A látás
érzéke, amely Isten látására van rendelve, a lélek természetes fénye, amelyet a
teremtő hozott létre a természetben, nem más, mint a vágyakozó szeretet (caritas)… A látás érzékéhez pedig két
szem tartozik, amely valamiféle természetes indíttatásból mindig afelé a fény
felé hunyorog, ami Isten: ez a két szem a szeretet (amor) és az ész (ratio).
Ha az egyik szem a másik nélkül működik, annak nem sok haszna van. Ha viszont
támogatják egymást, akkor sok mindenre képesek; ehhez egyetlen szemmé kell
lenniük…És mindkét szem akkor fejti ki a legnagyobb erőfeszítést, mindkettő a
maga módján: az egyik szem, az ész, csak abban tudja látni Istent, ami nem
Isten, a szeretet pedig nem talál nyugalmat mindaddig, amíg abban nem nyugszik
meg, ami Isten.” (De natura et dignitate
amoris, 25. szakasz)
Még egy
mozzanattal kiegészítve Vilmos misztikus teológiájának áttekintését, fontos
utalnunk imitatio Christivel
kapcsolatos elképzelésére is. Azt a gondolatot, amely szerint az üdvösség
eléréséhez Krisztus követése segít hozzá minket, Vilmos elsősorban a De natura et dignitate amorisban
fejtette ki, de a Meditativae orationesban
is több alkalommal szólt róla.[47]
Elgondolásának különlegességét az adja, hogy az imitatióról szóló fejtegetéseit, amelyet a megtestesüléssel
összefüggésben fogalmaz meg, gergelyi reminiszcenciák színezik. Véleménye
szerint az imitatio Christi ugyanis a
Lélek hét ajándéka által valósítható meg a legkiválóbban, s ez kétségtelenül
Nagy Szent Gergely tökéletesedéhez vezető tanából táplálkozik.[48]
A szentviktori
teológusok elképzelései közül, melyeknek hátterében – a patrisztikus alapokon
túl – a ciszterci iskola gondolati horizontja sejlik fel, legfőképp
Szentviktori Hugó tanításainak kell figyelmet szentelnünk. A teológia területén
széleskörű érdeklődést és átfogó tudományosságot megjelenítő magiszter
misztikájának talán legszembetűnőbb vonása szeretet és megismerés spirituális
képességeinek szerves összefonódása. Ezt leginkább Hugó deificatióról szóló tana[49]
példázza, amely az Istenhez való eljutást a cogitatio-meditatio-contemplatio,
illetve a meditatio-speculatio-contemplatio
fokozati sorok[50] változataival írja le; ám
annak utolsó és egyben legtökéletesebbnek tartott elemét, a contemplatio szintjét, nem önmagában,
hanem a szeretettel összekapcsolva[51]
helyezi hierarchikus struktúrájának kitüntetett pozíciójába. A szentviktori
teológus, kortársaihoz hasonlóan a szeretetet tehát szintén az unio mystica elérését segítő tényezők
egyikeként vizsgálta.
A szeretetről
szóló teológiai fejtegetések sorában elengedhetetlen Hugó szeráfi szeretetről
szóló elképzelésének említése is, amely nem csupán a 12. század spirituális
gondolkodását illetően, hanem önmagában is különleges színfoltot képvisel: Hugó
Dionüsziosz Areopagitész De caelesti
hierarchiájából kiindulva – átvéve onnan (CH VII) a szeráf szeraphim, vagyis „aki lángol, tehát
szeret” jelentését – a szeráfi szeretet öt különböző formáját írja le (mobilis, incessabilis, calidus, acutus,
superfervidus), melyek között fokozatiságot (amor hierarchiae) állapít meg.[52] Ezt
követően a szeretetet, mint készséget gondolva el (1038 A/B! idézni!), az unio mysticához vezető erőként határozza
meg:
„A mozgékonyság az első [szeráfi erő], majd
az állandóság következik, hogy az
előbbi önvizsgálatra (inquisitio) indítsa és fennmaradásában megerősítse az
utóbbit. A forróság [azért lobban
fel,] hogy az érzékelés élettel teljen el, a tűzszerű mozgás pedig azért, hogy lehetővé tegye a megértést. A
lobogás a szeretet hevességét (impetus) jelöli, illetve annak az izzó vágynak
az erejét, amely a szeretett kedves felé fordul, és [amellyel a szerető azt
kívánja, hogy] belépjen kedvesébe és áthassa, hogy ott legyen, ahol az van, akit
szeret, hogy vele és benne legyen…A szeretet vele eggyé akar tenni téged (amor
autem unum te facere vult eum ipso” (Commentaria
in Hierarchiam coelestem S. Dionysii Areopagitae, VI.könyv 1037 C/D)
A szentviktori
teológus Dionüsziosz Mennyei hierarchiájához
írott kommentárjában tehát az amor
mobilistól az amor superfervidusig
ívelő via mystica modelljét vázolja
fel, amelynek végső szakaszaként az amor
superfervidus, vagyis a túláradó szeretet mintegy kireflektálja magát,
önmagán túlra emeltetik (supra se elevatur),[53]
ezáltal érve el az unio mystica
transzcendens tapasztalatát.[54]
Az utókor
által kontemplatív szellemként számon tartott Szentviktori Richárd, akit
gyakran állítottak párhuzamba előbbi szentviktori kortársával, szintén behatóan
vizsgálta a 12. század „vízjelének”[55]
tekinthető szeretetet. De quator gradibus
violentae caritatis című írásában a szeretet fenomenológiájáról értekezik,
mélyreható összefüggéseket tárva fel Krisztus megtestesülése, illetőleg az
általa közvetített isteni szeretet és a profán szinten mozgó határtalan,
rendkívüli formákban megnyilvánuló heves szeretet között.[56]
Richárd a – gondolkodását alapvetően meghatározó – graduális szemléletnek
megfelelően a heves szeretetet fokokra differenciálva tanulmányozza.[57] Az
általa megkülönböztetett caritas
vulnerans; ligans; languens és deficiens
fogalmakkal jelölt négy fokról szóló elképzeléseit a Szentírás kontetxusába
helyezve bontja ki: A caritas vulneransról,
vagyis a megsebző szeretetről az Én 4,9 (vulnerasti
cor meum); a ligansról, vagyis a
gúzsba kötő amorról az Óz 11,4 (in
vinculis caritatis); a languensről,
vagyis a senyvedő caritasról az Én 5,8 (quia
amore langueo); a deficiensről,
vagyis az elenyésző szeretetről pedig a Zsolt 118,81 (deficit in salutare tuum anima mea) szakaszával összefüggésben ad
átfogó jellemzést.[58] Az
egyes fokok karakterisztikájából jól látható, hogy Richárd elgondolásában a caritas vulnerans; ligans; languens és deficiens egymásutánja a misztikus
felemelkedés folyamatát fedi le.
V.3.3. A
középkori amor Dei (intellectualis) megjelenési
formái az Alexiusban
A ciszterci és szentviktori teológusok szeretetről szóló elméleti
megfontolásainak e most felvillantott gazdag tárháza jól mutatja, hogy a
szeretetről való spirituális elmélkedés milyen meghatározó szerepet töltött be
a középkor gondolkodásában. Az amor Dei
eszméjének és az unio mystica
spirituális aktusának ezt a teológiai hagyományban mélyen jelen lévő egységét
Sík alkotásában is megfigyelhetjük, ráadásul több szinten is: Szerzőnk
misztériumában a 11-12.század szeretetmisztikájának számos tézise bújik meg,
melyeket alapos tartalomelemzéssel, valamint a mű gondolati és fogalmi
konzisztenciájára figyelve fejthetünk fel.
A második felvonásban láthattuk, hogy Alexius
a zarándoktól kapott útmutatásnak köszönhetően emelkedett túl a via purgativa fokozatán; megkezdve a via illuminativa magasabb
tudás-szintjének elérési folyamatát. A zarándok felelete a szeretet omnipotens
létformává tételének lehetőségét kínálta fel szentünk számára követendő
példaként. Ez az életlehetőség már önmagában a középkori unio mystica-elgondolásokat hívja elő, hiszen a 11-12. század
teológusai az Isten tapasztalati megismerését (cognitio
experimentalis Dei) elősegítő tényezők közül az egyik legfontosabbnak a
szeretetet tekintették. Sík alkotásának és a középkori szeretetmisztikának ez a
még laza, tágnak tűnő kapcsolódása a cselekmény további menetében, valamint a
szövegegységek strukturális szerveződésében azonban ennél még szorosabbra is
húzódik: Szerzőnk misztériumában Alexius a zarándokkal való párbeszédet
követően a császár leányával, Adriaticával készül esküvőre. A menyegzőről – a
középkori Elek-legenda menetét követve – azonban szentünk egy váratlan, de dramaturgiailag
előkészített lelki fordulat következtében eltávozik, s a Szentföldre igyekvő zarándokcsoporthoz
csatlakozva Edesszába indul. Életének új helyszínén, koldusmódra, vagyonát
szétosztogatva él, miközben a zarándoktól útmutatásul kapott szeretet parancsát
igyekszik teljesíteni. Alexius történetének ebben a menyegző-jelenettől
kezdődő, s az Edesszában eltöltött hét évén át egészen hazatéréséig ívelő Sík Sándor-i
leírásában egy, a középkori szeretetmisztikával való újabb kapcsolódására
figyelhetünk fel, ám ez már egy mélyebb összefüggést hordoz magában: A második
felvonás második részét és a negyedik felvonás végét átfogó szövegegységben
Clairvaux-i Szent Bernát mérték nélküli szeretetről (amor intemperans) szóló elgondolásainak elemei tűnnek fel. Bernát
azért is különösen fontos szerző a misztérium értelmezéséhez, mert pontosan
igazolható, hogy Sík jól ismerte a clairvaux-i apát írásait.[59]
Az
Alexius egyes szövegrészei lexikális
szinten a bernáti amor intemperans négy
fokát jelenítik meg:[60] Az
első fokként megkülönböztetett „istenszeretet kezdetére” Alexius és Adriatica
menyegző-jelenetbeli megszólalásainak lexikája utal;[61] a
bernáti differenciálás bibliai alapjának (Róm 1,20)[62]
allúzióját is magában foglalva. A második fokot, a felebaráti szeretetet
Alexius edesszai tartózkodásának jézusivá átlényegült szavai, mindenekelőtt az
evangéliumi prédikációkat idéző fordulatai[63]
képviselik. A harmadik fokot, a tiszta istenszeretetet szentünk szülőföldjére
való visszatérésekor elmondott, öntisztázó szerepű monológjának zárlatában
ismerhetjük fel.[64] A negyedik fokot, az
Isten miatti önszeretetet, amely a bernáti felfogásban magát a visio beatificát jelöli, pedig
Alexiusnak az önmaga alteregójaként megjelenő, de egyúttal a bibliai sátánt is
felidéző kísértőjével folytatott beszélgetése, illetve az arra adott válaszként
megfogalmazott reflexív kijelentései közvetítik, melyekben végső, Istennek való
elígérkezését és annak beteljesedését önti szavakba.[65]
A bernáti
mértéktelen szeretet négy fokának szövegszintű megjelenési formái tehát egy
szorosabb kapcsolódását mutatják szerzőnk alkotásának a középkor szeretetmisztikájával:
Míg a zarándok-epizódban megjelenő szeretet-parancs még egy tágabb értelmű,
általános vonatkozású viszonyt jelölt ki; a clairvaux-i apát tanaival való
érintkezés már egy egyértelműen konkretizálható, lexikális szintű
kapcsolatrendszert jelenít meg.
A bernáti
allúzióknál maradva, Sík alkotásában a középkori gondolkodás egyik
legmeghatározóbbá vált fogalompárjának, a memoria
passionis és compassio kettősének
előfordulásaira is felfigyelhetünk. Krisztus szenvedéseinek felidézésével,
valamint a passió átélésének alexiusi változataival többízben is találkozhatunk
a műben: Sík misztériumában a krisztusi szenvedés unio mystica jegyében vállalt gesztusa mindenekelőtt a cselekmény
szintjén tűnik fel. Szentünk elsőként az Edesszában eltöltött hét éve során éli
át a koldusi életformával járó meghurcoltatást; melyet egy jézusihoz hasonló,
passiót megelőző elfogatási eseménysor is kísér (III.felv.). Ennek a kettős compassiónak az aktusa azonban csak a mű
végén nyeri el teljességét, Alexius szülői házban történő
megaláztatás-sorozatában (IV.felv.). Sík misztériumában nagyon hangsúlyosan
jelen van tehát Bernát Krisztus-misztikájának két kulcsfogalma, hiszen a mű
eseménytörténetében háromszorosan is előkerül. Mindezt azonban még
erőteljesebbé teszik az egyes jelenetek mögött megbújó lexikális utalások,[66]
melyek mintegy ostorszerűen fonják körül a mű szövegét.
E két bernáti
kapcsolódás, amellett, hogy fontos teológiai allúziókkal gazdagítja Sík
alkotásának inter- és intratextuális hálóját; azért is lényeges, mert beépülve
a Dionüsziosz Areiopagitész-i via triplex
spirituális modelljébe, egyúttal az egész mű szemantikai és strukturális
sémájának egyik legalapvetőbb jelentésképző elemévé is válik.
Noha Sík Alexiusának és a középkori
szeretetmisztika gondolati rendszerének összefonódását legmarkánsabban a
bernáti elképzelések megjelenésében érezhetjük, felfigyelhetünk más, ettől
eltérő kapcsolódásokra is: Szerzőnk misztériumának egyes szövegrészleteiben a
clairvaux-i apátot idéző lexikális (és tartalmi szintű) allúziókhoz hasonlóan,
ugyanis még számos olyan szövegelemmel találkozhatunk, melyek más középkori
teológusok hatását tükrözik. Alexius alábbi menyegző-jelenetbeli
megszólalásában például Saint-Thierryi Vilmos misztikus teológiájának
alapmotívumára ismerhetünk rá:
„Soha, soha még ilyen szerelem /Nem volt a földön,
Adriatica. /A mennyeiek szerethetnek így,
/Akiknek szeme már megszabadult /Az érzékek
pókháló-függönyétől. /Akiknek ajka örök csókra szomjas /S a föld émelygős cukra
ínyüket /Nem teszi rabbá. Két fehér kezük, /Mint két fehér mennyei zászló, /Lobog
egymás felé; nem nyügzi le /A földi langyos illetés igája. /Szabadult lelkem,
nagy, nagy, végtelen /Szerelmet szomjaz, én egyetlenem, /Jöjj, jöjj velem, most
szárnyaim sarjadtak, /Most repülni tanuljunk! Jöjj velem! /Ó, milyen kicsiny
ehhez a csodás, /Föld nélkül való, titkos szerelemhez, /Ez a kis ház, a földi
nász! /Az Isten szólít minket, édesem, /Hogy így, fehéren, szűzen, ifjan /Álljunk
elébe ketten, kéz a kézben, /És fogadjuk kezéből földi ajkkal, /És véghetetlen,
édes borzadállyal, /Az örök boldogságnak serlegét.”[67]
Az idézett
sorokból az Isten utáni vágyakozásnak, pontosabban fogalmazva az unio mystica utáni vágynak a képe
rajzolódik ki. Ez a spirituális értelemben vett vágyakozás épp úgy az égi és a
földi világ közti szakrális kommunikáció kontextusában fogalmazódik meg, mint
ahogyan az Saint-Thierry-i Vilmos értekezéseiben is olvasható. Alexius
megszólalásában ennek az ember és Isten között zajló szakrális kommunikációnak
a közegét lexikális szinten a „szerelmet szomjaz” alliterációs szintagma, a
„jöjj, jöjj velem, most szárnyaim sarjadtak” metaforikus felszólítás, az „Isten
szólít minket, édesem” kijelentés, valamint az „örök boldogságnak serlegét”
bibliai nyelvezetet idéző szerkezet teremti meg. Ebben a szövegrészben ám
nemcsak a vilmosi vágyakozás-motívumra történő lexikális utalás bújik meg,
hanem az erre épülő amor desiderii és
amor fruitionis dialektikus párjainak
egy tartalmi mozzanatba áthajló allúziója is. Az imént idézett alexiusi
szövegben a „szerethetnek” hatóige grammatikai jelölője, valamint a „szomjaz”
ige és a „föld nélkül való, titkos szerelem” jelzős szerkezet szemantikai
jelentésmezője ugyanis a szeretet fogalmának vágyakozó formáját foglalja magában;
itt tehát az amor desiderii-re való
lexikális utalás jelenik meg. Ennek magasabb szintű változata, az amor fruitionis, vagyis az üdvtörténeti
dimenzióba helyezett szeretet beteljesült érzése a mű végén olvasható alexiusi
szövegrészletek tartalmi szintjén bontakozik ki;[68] egy,
a mű szövegét hosszan átszövő allúzív rendszerbe illeszkedve.
Szerzőnk
alkotásának és a 11-12.század teológiai gondolkodásának egy ehhez hasonló
kapcsolódási típusát figyelhetjük meg a mű harmadik és ötödik felvonásának
szövegegységei között is: Sík misztériumának a középkori szeretetmisztika
allúzióival legsűrűbben átszőtt részét az Alexius edesszai éveit leíró III.
felvonás alkotja. Ez a szövegrész egyedülállóan gazdag mind a lexikális, mind a
tartalmi szinten jelentkező utalásokban; ám az itt megbújó intertextuális
kapcsolatok egy része csak az V. felvonás megfelelő szövegrészleteiben
teljesedik ki, egy kiterjedtebb utalásrendszert hozva létre. E két felvonás
szövegét átfogó inter- és intratextuális háló talán két legszignifikánsabb
eleme a szinte minden nagy nyugati misztikusnál megjelenő imitatio Christire és a Szentviktori Hugó által kidolgozott cogitatio-meditatio-contemplatio fokozati
sorokra tett utalás.
Az Alexius
egész via illuminativa-beli
élettörténetét alapjaiban átható imitatio
Christi devóciós gyakorlata egyfelől a III. felvonás alexiusi
megszólalásainak lexikájában;[69]
másfelől pedig szentünk élettörténetének jézusi eseményeit idéző tartalmi
mozzanataiban[70] manifesztálódik. Krisztus
követésének ez a többszörösen is érzékeltetett spirituális gesztusa azonban
csak a mű V. felvonásának záró monológjában nyeri el teljességét;[71]
amelyben szentünk mintegy saját legendájának szerzőjeként igazolja saját imitatio Christijét. Hasonlóképp tűnnek
fel a műben Szentviktori Hugó deificatióról szóló elképzelésének allúziói is:
Alexius III. felvonáseleji prédikációjának földi javakat elvető, szeretetre
buzdító és önvizsgálatra szólító kijelentései;[72] a
Glaucusnak mondott, de valójában lelkének még valamelyest régi élete felé hívó
énjével folytatott viaskodó szavai;[73] valamint
Baziliusnak, a kormányzó filozófusának kihallgatásszerű kérdéseire adott
erőteljes válaszsorai[74]
annak a spirituális értelemben vett intelligentiának
a működéséről tanúskodnak; amelyet Szentviktori Hugó a lélek azon képességeként
gondolt el; amely a cogitatio és a meditatio szellemi tevékenységeit
elérve, a szeretettel összefonódó contemplatio
szintjére, vagyis az unio mysticához
vezet el. Ám ennek a misztikus lelki útnak a szellemi tevékenységei (a cogitatio, a meditatio és a contemplatio hármas
képességei) az V. felvonásban nyernek csak teljes megfelelést, az angyalok
karának Alexius deificatiójára reflektáló, dicsőítő énekében.[75]
Szerzőnk
misztériumát az eddigiekben felfejtett, 11-12.századi szeretetmisztikára tett
változatos allúziókon túl, Nagy Szent Gergely-i reminiszcenciák is színezik. A
Szentviktori Hugó-féle cogitatio-meditatio-contemplatio
fokozati sorra való utalásokkal összefüggésben megfigyelhetjük, hogy Alexius
élettörténetét a gergelyi vita activa
és vita contemplativa kettőse is
áthatja: Szentünk sorsában éppúgy megfigyelhetjük az evangélium szellemében
folytatott, elsősorban felebaráti szeretetre irányuló cselekvő életet, mint az
ennek párjaként megjelenő, külső cselekvéseket mellőző, egyedül Isten
szemlélésére és szeretetére irányuló kontemplatív életformát.[76] E
két létmód, akárcsak Gergely Moralia in Iobjában,
Alexius Sík Sándor-i élettörténetében is Isten látásához, vagyis a visio Deihez vezet. A gergelyi vita activa és vita contemplativa összefonódásának alexiusi változata mögött a
szintén patrisztikus gyökerű, de a ciszterci és szentviktori teológusoknál is
megjelenő purificatio tana is
felsejlik, egy további árnyalattal gazdagítva Sík alkotásának intertextuális
utalásrendszerét. Szentünk élettörténetének ebben a mozzanatában, vagyis a
testi és spirituális aszkézis szövegbeli megjelenéseinek esetében, ismét egy
olyan allúziótípussal állunk szemben, amely legfőképp lexikális szinten jelenik
meg,[77] de
ezen túlmenően tartalmi mozzanatokban is megragadható.
Láthatjuk tehát, hogy szerzőnk misztériuma
rendkívül sok szállal kapcsolódik a 11-12.század szeretetmisztikájához. Sík Alexiusának kifinomult kompozíciós
érzékkel és tudatos szövegkonstitúciós eljárásokkal megkonstruált
szövegrendszere a középkor teológiai hagyományára tett allúziók gazdag tárházát
vonultatja fel: A mű inter- és intratextuális szövetében a tágabb értelmű,
általános vonatkozást kijelölő és a pontosan konkretizálható, szorosabb
viszonyt kialakító kapcsolódások egyes szövegrészletekre kiterjedő, vagy akár
több szövegegységet is átfogó, kiterjedtebb utalásrendszerbe illeszkedő
lexikális és tartalmi szintű allúzióinak változatos formái bújnak meg.
folyt. köv.
Kaposi Krisztina
[1] Dionüsziosz Areiopagitészről részletesen
lásd: Kurt Ruh, A nyugati
misztika története I.: A patrisztikus alapok és a 12. század szerzetesi
teológiája, Akadémiai, Bp., 2006., 37-93.
[2] Pszeudo-Dionüsziosz Areiopagitész, A mennyei hierarchiáról = Az isteni és az
emberi természetről II.: Görög egyházatyák, vál. Vidrányi Katalin., Atlantisz, Bp., 1994., 213-258 (ford.: Erdő Péter)
[3] „Most pedig azt kell meghatároznunk, hogy
mit tekintsünk a hierarchia lényegének, és milyen haszna van ebből a
hierarchiából azoknak, akik részesednek benne. Előadásomat vezérelje
Krisztus…Te pedig, gyermekem, hierarchikus hagyományunk szent előírása szerint
hallgasd a szentül mondottakat, szent dolgokhoz illő tisztelettel! Az isteni
titokba beavatva válj magad is istenivé!” –A mennyei hierarchiáról II.5. =
Az isteni és az emberi természetről II.: Görög egyházatyák, vál. Vidrányi Katalin., Atlantisz, Bp.,
1994., 221 (ford.: Erdő Péter)
[4] Lásd pl. I.m. IX.2.; X.1.
[5] I.m. III.1-3.
[6]„Az én szomjam a császár el nem oltja…/Mit
adhat hát? Mondd, hogy a mindenséget, /A nagy világot, minden telijével, /Mind
nekem adja, hogy rajtam kívül /Ne legyen úr a földön: elmegyek / És megcsókolom
a lába porát. / De kevesebb, ha egy porszemmel is: /Nem kell.” Sík Sándor, Alexius, Szent István
Társulat, Bp., 1918, 10.
„Halld hát
uram, hogy mit kívánok tőled. /Add nekem, császár, Rufinus hatalmát, / Állítsd
országod legcsúcsára engem, /Magad légy nálam egy fejjel nagyobb. /Kezembe add
a dolgok gyeplejét / És a világot én megfékezem / S hódolni hajtom trónod
zsámolyához./ Kevesebb ennél semmi énnekem, / Ezt add kezembe, vagy semmit sem
adhatsz.” Sík 1918, 23
[7] Sík 1918,
24-26.
[8] „Most, most ragyogj rám, égő napsugár!
/Most nézzetek rám, koronás fatörzsek. /Most ismerek magamra. /Ki voltam eddig
én? /Egy szürke lárva, törpe földi hernyó. /Most lettem csak igazán önmagammá.
/Valami lesz. Te vén föld, most figyelj: /Rég hordoztál magadon óriást. /Az ős
titán-nép rég alszik nagyon. /Figyelj, öreg szülő: valamit most megérsz.
/Alkonyodik. Térjetek pihenőre. /Aludj te vén világ, aludj. /Rettentő lesz
reggelre ébredésed. /A holnap, a holnap vérpirosan virrad /A nagy hegyek
mögött. /Ímhol vagyok,/ Itt állok én, piros hajnalmadár, /Eremben tűz, új
évezrek tüze. /Ímhol ez a kéz, mely lángot kovácsol, /Ostorokat fon és kardot
sajogtat. /Ímhol e láb, amely nyakadra lép, /Vén szolga, vén világ, /Mint
Sándor, a Fülöp fia./ Hadseregemhez holnap! Széles szép mezőn /Nagy, szálas,
szőke barbárok ezerje. /Bíborpalástos hellén hopliták! / Ezüst páncél és
vertarany sisak. /Ki mer fejet emelni szerteszét? !Haha! Ezek a régi légiók!
/Ezek a Sándor vén falanxai! /Thermopylaenél Ázsiának /Ezek vetettek ércfalat.
/Föl a fegyverrel, hellén férfiak, /Félni Spártában nem ősi szokás! / Fürtösen,
pajzsosan, lándzsásan, /Feszes inakkal, ifjak, előre! /Halljátok: Hív a vén
Itália! /Kiált a Capitolium a messzeségben. /Még ég a föld, amerre Hannibál
/Nagy lába járt előttünk. A kapuk /Még reszketnek Rómában. Föl, fiuk,
/Szenátorok lesztek Rómában. Föl, fiuk, /Szenátorok lesztek Rómában mind,
/Császárnak teszlek mindegyőtöket, /Mi énnekem a trón? Egy világ kell nekem
/Lábaim alá zsámolyul. /A Galliák, Britanniák, /Amerre Caesar hordta sassait,
/Amerre zúg a barbár rengeteg: /Egy lépés, egy roham. /És egy lépés Herakles
oszlopánál /Az óceán. Egy lépés Afrika, /Az ismeretlen Isis birodalma, /És egy
lépés a pún gályák nyomán /A szigetek... a partok... Ázsia. /Szállnak a zászlók
Sándor útjain /A csodálatos Babylon felé. /Az Indiák minden rejtelme vár.
/Dalol a Halys, a Tigris, a Ganges, /Az egetverő hegyek énekelnek, /Özönnel ég
az illat és az áldozat, /Kacag a gyümölcs, izzik az arany. /És Jeruzsálem
kebelét kitárja /Az Augustusnak, aki homlokán /Keresztet hord s Krisztust imád.
/És keresztvíz ömöljön a világra /És jöjjön el a békeország /A farkas mellett
lakozzék a bárány, /Fegyver pihenjen, vétek eljuházzon, /Folyjon folyója
szeretetnek /És csókolózzék béke és igazság. /És én legyek az ország sarkköve,
/Akit az Isten hívott el királynak; /És Úrnak a világ fölött.” Sík 1918, 24-27.
[9] „Ki mondja meg, mi kínoz
engemet?/ Egy perce még, szent mámor égetett/ És mint Phaéton szálltam
diadallal,/ A mindenlátó Tűznap szekerén./ Enyém volt minden, én voltam a
minden./ És most? –Különös: Olyan messze van/ Már mindez tőlem!...” Sík 1918, 28
[10] Sík 1918,
27
[11] Lásd: Sík 1918, 28.
[12] Sík
1918, 29-30.
[13] Sík 1918, 30,
[14] Lásd: Sík 1918, 31-34.
[15] Lásd: Sík 1918, 48-56.
[16] Karl Jaspers,
Bevezetés a filozófiába, Európa, Bp., 1989., 17-40.
[17] I.m. 24.
[18] „Mire való az élet? Miért születünk? /Mit
kezdhetünk e rossz élettel itt /Ebben a pillanatnyi létben, /Amely csak arra
jó, hogy elgyötörjön /És elkészítsen jól a rothadásra! /Mire vagyunk a földön?”
Sík 1918, 49.
[19] Sík
1918, 50-51.
[20] Erről részletesen lásd: Ruh I, 2006., 17-33 (bevezetés), illetve
a vonatkozó fejezetek.
[21] A legmarkánsabb Madách Tragédiájával való párhuzam, erről l. Máté 2005.
[22] Ágostonnál a gradibus ascendens tanának hátterében egyfelől a
platonikus-újplatonikus hagyomány húzódik meg, legfőképp Plótinosz elképzelései
(episztrophé, lásd Enneadesz,
legfőképp V, 1,2); másfelől azonban a 119-121. zsoltárok, a canticum graduumok hatását is ide kell
sorolnunk. A 119. zsoltárról maga Szent Ágoston írta az Enarrationes in psalmosban, hogy „a szöveg fokról fokra emelkedő
dal, amely a szívben bontakozik ki és a könnyek völgyéből indul el”, lásd Ruh I. 2006,102.
[23] A De quantitate animaeben Ágoston a mű elején feltett mire képes a
lélek (quantum valeat anima)
alapkérdésre válaszolva a lélek felemelkedésének hét fokozatát/szintjét
különbözteti meg, részletesen ismertetve azokat, célként pedig az igazság
látását és szemlélését (visio atque
contemplatio veritatis) jelöli meg.
[24] Szent Ágoston vallomásai, ford. Vass József, Szent István Társulat, Bp.,
2007.
[26] Bibliai alapja: Ter 1,26
[27] Lásd De trinitate, XIV, 6,8.
[28] Lásd pl. Aquinói Szent
Tamás Summa theologiae.
[29] HEz. II,2., exegetikai
alapja az Ez 40,5.
[30] Lásd HEz II,2,11;232.
[31] A két életforma
megkülönböztetése és a róla szóló tanok ókori-pogány gyökerekig nyúlnak vissza
(biosz praktikosz és biosz theórétikosz), lásd Platón, Arisztotelész, majd a
sztoikusok, Alexandriai Kelemen, Órigenész.
[32] A két életformához
elsőként Alexandriai Kelemen és Órigenész kapcsolt bibliai alakokat, Mártát és
Máriát (lásd Lk 10,38-42), majd a későbbeikben ezt egészítette ki a Lea-Ráchel
és a Péter-János modell. (Ruh I,
2006, 175). Gergelynél a Márta-Mária-modell megjelenésének szöveghelyei: HEz
II,2,9;231; Ráchel-Lea HEz II,2,11; 232.
[33] A vita activa vagyis a
cselekvő élet az evangélium szellemében történő életmódot, elsősorban a
felebaráti szeretet jegyében történő életet jelenti; a vita contemplativa,
vagyis a szemlélődő élet pedig a külső cselekvéseket mellőző, egyedül Isten
szemlélésére és szeretetére irányuló életforma. Gergely szerint a kettő a
megtestesült Krisztusban egyesül, aki számunkra a megváltás, üdvösség ígéretét
hozta el, ezért ágyazódhat a kontemplatív élet üdvtörténeti dimenzióba, lásd
Mor. XXVIII,13,13;1420.,11-19.
[34] Mor. VI,36,56; 325.,
8.sk.; XXXIV,23,56;1773.,243.sk.
[35] A Szentlélek hét
ajándékáról és a három teológiai erényről lásd: Moralia, CC 143; 45.,1-17. ;
Mor. I,33,46 (Ruh I. 2006, 169,
173) Gergely allegorikus értelmezése szerint tehát Jób hét fia és három lánya a
Szentlélek hét ajándékát és a három isteni erényt jelképezi. A hét ajándék
összekapcsolásáról lásd HEz II, 7,7 (CC 142; 320., 197-322., 250 - Ruh I., 2006, 170, 172). A Szentlélek
hét ajándékával Szent Ágoston is foglalkozott, szintén a fokozatokon vezette
Istenhez történő felemelkedés összefüggésében, lásd: De doctrina christiana
II,7; De sermone Domini in monte I,2,4; Sermo 248 de temp.n.5; Sermo 347 de
div.2,3. ( Ruh I. 2006, 174).
[36] Lásd Par. XXXI.
[37] A mértéktelen/határtalan
szeretetről részletesebben olvashatunk a Sermones
super Cantica canticorumban, lásd pl. II, 232.,21.skk; II, 272., 5. skk (Ruh I., 2006, 258).
[38]Ruh I., 2006, 258-260.
[39] Bernát a visio Dei három formáját különböztette
meg: 1. Isten teremtésében észlelhető; 2. Isten saját jelenlétének bensőséges
megtapasztalása (divinae praesentiae
familiaritas), amiben a pátriárkák részesülhettek; 3. Isten látogatásának kegyében részelteti a
kereső lelket (anima quaerens), ha az
teljes vágyával és szeretetével fordul feléje. Erről lásd Énenek énekéről
mondott 62. beszédét (Ruh I., 2006,
299-300). A visio beatificát az örök
életben bekövetkező istenlátásként fogja fel. (Ruh
I., 2006, 301.)
[40] Erről részletesebben lásd
Ruh I., 2006, 267.
[41] Ruh I., 2006, 314.
[42] Bibliai alapja 1Jn 4, 19
(Ruh I., 2006, 314-315.)
[43] Ruh I., 2006, 315-316.
[44] A két szem tana egészen
Platónig nyúlik vissza, de csak az ókori és keresztény újplatonizmusban vált
igazán népszerűvé és kidolgozottá. Lényege, hogy a megismerő lélek két szemmel
vagy arccal (facies) rendelkezik, amelyek közül az egyik az időre, a földi világra,
a másik pedig az örökkévalóságra, a mennyei dolgokra irányul. (Ruh I., 2006., 326).
[45] „A szeretet a megismerés
egyik formája”, forrása Nagy szent Gergely „amor ipse notitia est” (Hom. In
Evang. 27,4) állítása. (Ruh I.,
2006, 336.)
[46] Ehhez kapcsolódóan Vilmos
felveti Isten színről színre látásának problémáját is, amely a korszak más
teológusait is foglalkoztatta. A kérdés felvetésének hátterében az a dilemma
áll, hogy lehetséges-e Isten teljes szemlélése, színről színre látása már a
földi életben is, vagy ez csupán a kiválasztottak kiváltsága (visio beatifica).
A probléma bibliai alapját a Kiv 33,13-20 adja, ahol Isten Mózes kérésére azt
feleli, hogy „Nem láthat engem ember úgy, hogy életben maradjon”. Erről
részletesebben lásd: Ruh I., 2006,
316-317.
[47] Az imitatióhoz kapcsolható, de más összefüggésben (tökéletesedés)
tárgyalt gondolatokat olvashatunk még Vilmos Mont-Dieu-i karthauziaknak küldött
levelében is.
[48] Erről részletesen lásd: Ruh I.,2006, 317-319.
[49] De modo dicendi et
meditandi és In Salomonis Ecclesiasten homilia XIX,1-ben fejti ki részletesen a
contemplatiról szóló elképzelését.
[50] Ezeket a fokozati sorokat
Hugó a lélek szellemi tevékenységeiként (animae rationalis visiones) fogja fel,
ahol a contemplatio a legmagasabbrendű mozzanát. Hugó elsőként a
cogitatio-meditatio-contemplatio hármasát vázolja fel, majd a salamoni
bölcsességi könyvek tanulságai szerint módosítja
meditatio-speculatio-contemplatio egymásutánsigává. (Ruh I., 2006, 411-413.)
[51] Hugó az In Eccl. Hom
XIX-ben a szeretet tüzéről elmélkedik és ez vezeti el ahhoz, hogy
összekapcsolja a megismerést és a szeretetet, véleménye szerint ugyanis a
szeretet vezet el a tisztuláshoz és a szemlélődés céljához. (Ruh I., 2006, 412.)
[52] Hugó kifejezetten amor
hierarchiaeról beszél, lásd 1037 D
[53] 1039 D
[54] Az Istentől eredő és
Istenhez vezető szeretetről lásd még Hugó Soliloquium de arrha animaeját,
amelyben Hugó a szeretetről mint jegyajándékról értekezik. Témáját tekintve az
értekezés az Énekek éneke-kommentárokhoz közelít, többek között például Bernátéhoz.
További szerettel kapcsolatos írásai még a De amore sponsi ad sponsam, valamint
a De laude charitatis.
[55] Kurt Ruh megfogalmazása, lásd Ruh I., 2006, 431.
[56] „Gondolkodjunk el tehát
Krisztus mindennél kiválóbb szeretetén, amely felülmúlja vagy kioltja a szülők,
a gyermekek, sőt a hitves iránti szeretetet, sőt saját lelkünket is
meggyűlölteti velünk! Ó, szeretet heve! Ó, szeretet roppant ereje! Ó, Krisztus
szeretetének túláradó ereje, túláradó gazdagsága! Ezt kívánjuk, kedves
testvérek, erről kívánunk szólni: a szeretet erejéről, a határtalan szeretet
magasztosságáról” (3).
[57] Elsőként általánosságban
a szeretetről szól, lásd 4-17, majd ugyanígy áttekinti a négy fokot, de már az
istentan összefüggésébe helyezve azt, lásd 30-47
[58] Lásd Ruh I., 2006, 433-435
[59] Azt, hogy Sík ismerte
Szent Bernát tanait, különösen a mérték nélküli szeretetről szóló elképzelését,
„Nagy dolog a szeretet” című
tanulmányában pontosan meg is fogalmazza: „Szent Bernát mondja: ’A szeretet
mértéke mérték nélküli.’(Sík Sándor,
„Nagy dolog a szeretet” = S.S., Kereszténység és irodalom: Válogatott Írások, vál. Rónay László, Vigilia, Bp., 1989.,104);
de a középkori teológus Sík más írásaiban is feltűnik, nemcsak allúzív módon,
hanem konkrétan is, nevének pontos említésével, lásd pl: Sík Sándor, A magyar költők Isten-élménye= S.S., Kereszténység és irodalom: Válogatott Írások, vál. Rónay László, Vigilia, Bp., 1989., 262,
272.
[60] Az egyes fokok Sík
Sándor-i elképzeléséhez lásd Sík tanulmányait a keresztény életről, Sík Sándor, Kereszténység és irodalom: Válogatott Írások, vál. Rónay László, Vigilia, Bp., 1989., 68-82
(„Aki a szeretetben marad”); 83-96 („Szeretet az Isten”); 97-107 („Nagy dolog a szeretet”); 108-124 („Mint tenmagadat”); 125-144 („Aki embertársát szereti”).
[61] Alexius: „ Most már
tudom, mi célja a világnak:/ Ez a világ az Isten rózsafája/ És te vagy rajta,
édes a virág./ A teremtés a kert; az Alkotó/ Azért alkotta bölcsessége és/
Szerelme csodás paradicsomát, /Hogy közepén a szépség és a jóság/ Tökéletes
bimbója kifakadjon:/ Te édesem: Te célja és értelme/ A teremtésnek.” (Sík 1918, 79)
Adriatica: „A jó Isten jóságos. Úgy akarta,/ Hogy
ember emberszemmel Őt ne lássa, / És mégis lássa. Úgy akarta, hogy / Akik
szeretik egymást, akiket/ Egymásnak rendelt és összekötött/ Ő szentségével,
tulajdon kezével, /Hogy azok Őt a földön megtalálják/ Egymásban. Én, Alexius,
/Tebenned megtaláltam Őt.” (Sík 1918,84.)
[62] „Mert ami benne
láthatatlan: örök ereje és isteni mivolta, arra a világ teremtése óta műveiből
következtethetünk.” Az istenszeretet kezdetét tehát a teremtett világban rejlő
isteni dolgok felismerése és szeretete jelenti.
[63] „Atyám! Borzasztó! Én nem
tudtam eddig! / Sírnak, sírnak! Hogy éltem eddig én?/ Testvéreim! Édes testvéreim!” (Sík
1918, 102); „Húgom, erre a fájdalomra/ Nincsen szó semmi! Testvérkém! Szeretlek!/ Nagyon szeretlek. És
nagyon szeret/ A Jóisten is téged!” (Sík
1918, 104); „Testvéreim, /…
Úgy szólok, mint közületek való…Jaj vessétek el, édes véreim/ Messzire vessétek
a kardokat…Az Isten boldog menyegzője vár!/ Testvérek,
öltsünk menyegzős ruhát!...Tüzet akar, a szeretet tüzét, / Mert ő a szeretet, testvéreim, /S Benne marad, aki a szeretetben…
Szeressétek a kisgyerekeket, / Mert bölcsebbek és jobbak nálatok/ És mert az Úr
nagyon szerette őket. / És tanuljatok tőlük. Szeressétek/ Az ég madarait s
tanuljatok/ Könnyűnek lenni és dalolni tőlük. / Szeressétek a dalt. Ültessetek/
virágokat…”(Sík 1918, 109-114); „Köszönöm, testvér. Az Isten veled!” (Sík 1918, 117)
[64] „A régi énem kísértő
köde./A kísértés hozott ide!...A legnagyobb, a végső harcom ez. / De én fél
lenni nem tudok! / Kettőt akarni, félig,
nem tudok. / Meg kell gyilkolnom az egyik felet, /Vagy elhull mindketttő a
másikától./ Az Isten egy rettentő súlyt rakott/ A lelkemre, hogy húzza,
húzza mindig…Nincs alkuvás. / Az én utam
világos: Marcona/ Kegyetlen út, de Őhozzá vezet, /Aki minden. Mindent odaadtam/
Csak te maradtál még nekem magad/ Én Glaucusom, az Isten nem akarja,/ Hogy
legyen valakim./El kell válnunk, fiam/Nekem már megmutatta utamat az Isten,/ Én
másfelé már nem fordulhatok.” (Sík
1918, 168-169)
[65] „Rettentő kegyetlen a
szeretet./ És én nem adtam oda a
szeretetből/Egy csöppnyit sem! Megőriztem magamban/Tisztán, lobogón,
alkuvástalan!/ Az Isten ezt akarta énvelem../ Ezért sodort el messze hidegekbe/
A fészekből. Ez a nehéz titok./ A fájdalomtól éneklő szívemben/ A szeretet
fehér máglyája ég./ A legnagyobb szeretet az, amely/ A legegészebb áldozatra
képes. / Ezért tudtam szívemre ölelni/ Mind a világot…De így kellett lennie!
Így akarta/ A hivatás rettentő Istene!” (Sík
1918, 187-188); „A dicsőségtől és az emberektől./ Kellett, hogy fussak. Magamért futottam” (Sík 1918, 190); „Csak egy szót hallok és
az nem meleg/ És nem hangos. De minden eremen/ Lobogva jár át, rettentő
rohammal./ Egy más hívás ez! Ó, jól ismerem,/ És megyek is utána! Akarom/
Alkuvás nélkül a mindent…És megvan még ez a / Marcangoló, szentséges fájdalom;/
Az énemet még odaadhatom! /Hogy ne
maradjon semmin! Akkor, akkor/ Uram, te csak magad leszel nekem/ Mindenben
mindenem.” (Sík 1918, 192-193)
„Csodálatosan
nagy az Isten!...Csak annyi érőt érünk,
Glaucusom,/ Amennyi fénye visszacsillan rólunk/ Az Istennek. Ami bennünk az
Isten: /Öntudatban és szeretetben!/ Az Istennek az Istent fényleni!...Csillog,
csillog messziről a szemembe,/ Valami csillog! A teljesülés!/ Most, most fogom
a Végtelent!” (Sík 1918, 205-206.)
[66] „Az Úr utolsó szolgája vagyok/Atyám, nem méltó,
hogy a kezem illesd” (Sík 1918, 107); „S
nem mentem el: Mert Isten úgy akarja,/Hogy itt legyek, míg van mit tennem
itt,/ Amíg van ember, aki rámszorul,/És
amíg mident el nem osztogattam/A testvéreknek magamból…amint az Úr akarja/ És
ameddig akarja, itt leszek./Csendességben, ki nyugtalan vagyok,/Templomtalan,
ki a templomba vágyok,/És értük, aki olyan én vagyok.” (Sík 1918, 134-235); „Az Isten/ Úgy akarta,
hogy így legyen. Nagyon,/Igen, nagyon szerettem és azért/ Kellett feláldoztatnom. És ti is/ Részt vettetek velem az
áldozatban… Nekem hét évet engedett az
Isten/ Edesszában, a templom csarnokában,/ Nélkületek és magam
nélkül,/Szeretetben, könnyben és áldozatban/ És az ő napszámában. És ma,
hét/Esztendő múlva megengedte, hogy/Édesatyám a házába fogadjon/Mint koldsut és
élhessek ismeretlen/Atyám, anyám és hitesem előtt,/ Magam házában koldusmódra
és/ gyalázatul lennem az ő nevéért/Tulajdon szolgáimnak és azoknak,/ Akik az én
atyai asztalomnak/ Hulladékából élnek.” (Sík
1918, 220-221.)
[67] SÍk 1918, 92.
[68] „Rettentő kegyetlen a
szeretet./ És én nem adtam oda a szeretetből/Egy csöppnyit sem! Megőriztem
magamban/Tisztán, lobogón, alkuvástalan!/ Az Isten ezt akarta énvelem../ Ezért
sodort el messze hidegekbe/ A fészekből. Ez
a nehéz titok./ A fájdalomtól éneklő szívemben/
A szeretet fehér máglyája ég./ A legnagyobb szeretet az, amely/ A legegészebb
áldozatra képes. / Ezért tudtam szívemre ölelni/ Mind a világot…De így
kellett lennie! Így akarta/ A hivatás rettentő Istene!” (Sík 1918, 187-188); „Csak annyi érőt
érünk, Glaucusom,/ Amennyi fénye visszacsillan rólunk/ Az Istennek. Ami bennünk az Isten: /Öntudatban és
szeretetben!” (Sík 1918, 205.); „Az
Isten/ Úgy akarta, hogy így legyen. Nagyon, /Igen nagyon szerettem és azért / Kellett feláldoztatnom. És ti is/ Részt
vettetek velem az áldozatban…Nekem hét évet engedett az Isten…Nélkületek és
magam nélkül,/Szeretetben, könnyben és áldozatban/ És az ő napszámában…És dicsőség
és szeretet örökre/A szeretet rejtelmes Istenének.” (Sík 1918, 219-221).
[69] „Az Úr utolsó szolgája
vagyok/Atyám, nem méltó, hogy a kezem illesd” (Sík
1918, 107); „Hányszor kiáltott ennyi év alatt/ Az én nagy nyughatatlan
zsarnokom:/ A lelkem, a lelkem, hányszor sürgetett,/ Hogy menjek innen, messze,
máshova./ S nem mentem el: Mert Isten úgy akarja, /Hogy itt legyek, míg van mit
tennem itt,/ Amíg van ember, aki rámszorul, /És amíg mident el nem osztogattam/
A testvéreknek magamból, hogy annyim/ Maradjon csak, amivel bemehessek/A
templomba, az én Uram elé,/Egyesegyedül.” (Sík
1918, 134-135).
[70] Szegényekkel való
azonosulás; népnek való prédikálás; szeretet parancsának hirdetése;
gyermekekhez való különös odafordulás; Istenért és a felebarátokért vállalt
kormányzótól elszenvedett megaláztatás és üldöztetés; később a szülői ház
szolgáinak megalázó bánásmódja.
[71] „Az Isten /Úgy akarta,
hogy így legyen. Nagyon, /Igen nagyon
szerettem és azért /Kellett feláldoztatnom. És ti is /Részt vettetek velem az
áldozatban. /És azért vagytok áldottak velem. /Nekem hét évet engedett az Isten
/Edesszában, a templom csarnokában, /Nélkületek és magam nélkül, /Szeretetben,
könnyben és áldozatban /És az ő napszámában. És ma, hét /Esztendő múlva
megengedte, hogy, /Édesatyám a házába fogadjon /Mint koldust és élhessek
ismeretlen /Atyám, anyám és hitvesem előtt, /Magam házában koldusmódra és
/Gyalázatúl lennem az ó nevéért/ Tulajdon szolgáimnak. és azoknak, /Akik az
én atyai asztalomnak /Hulladékából élnek. Az Istennek /Dicsőség legyen és hála
ezért, /Mert ez az én koronám szebbik ága /És
ez az én boldog áldozatom. /És most megint a tietek vagyok /Az Istenben, én
szerelmeseim, /Mert most már úgy akarja bőkezű, /Csodálatos nagyságában az
Isten, /Hogy juthasson belőlem mindeneknek, /És egyiknek se jusson kevesebb.” (Sík 1918, 219-220)
[72] Lásd: Sík 1918, 110-111.
[73] Lásd: Sík 1918, 134-135.
[74] Lásd: Sík 1918, 141.
[75] „I.FÉLKAR: Boldog Férfiú, aki el nem
csábult /A tündér világ tüzes telijétül./II.FÉLKAR: Háromszor boldog, aki- el
nem kábult /Forgatag lelke sodró erejétül. /I.FÉLKAR: Százszorta boldog, aki
megtagadta /Az istenadta jót az Istenért, /II.FÉLKAR: És százezerszer, aki
odaadta, /Istennek adta édes mindenét. /EGÉSZ KAR: Táruljatok föl, örök
kapuszárnyak, A boldog karok új testvérre várnak.” (Sík 1918, 209.) Az első
félkar elsőként tehát arról énekel, hogy Alexius felismerte az őt körülvevő
világ bűneit, a világ hívságait, vagyis a cogitatio szellemei képességét
működtette. A második félkar arról tudósít, hogy szentünk nem engedve lelke
csábításainak, az elmélkedés szellemi képességét hívta segítségül, tehát a
meditatio fokára lépett. Az I. és II. félkar másodszori megszólalásai pedig
Alexius teljes isteni odaadását, vagyis contemplatív életmódját jelenítik meg
(Alexius Baziliusnak adott válaszára utalva vissza). Ezek az angyali szólamok
tehát a III. felvonás vonatkozó szövegrészeire (mind lexikálisan, mind
tartalmilag) reflektálva, mintegy azokkal párhuzamban, hozzák egységbe e két
felvonás allúziót; így téve teljessé Sík alkotásának Szentviktori Hugó tanaihoz
való kapcsolódását.
[76] Lásd a III.felvonás
cselekményét.
[77] „Mert Isten úgy akarja,/
Hogy itt legyek, míg van mit tennem itt,/ Amíg
van ember, aki rámszorul,/ És amíg mindent el nem osztogattam/ A testvéreknek
magamból, hogy annyim/ Maradjon csak, amivel bemehessek/ A templomba, az én
Uram elé,/Egyesegyedül.” (Sík 1918,
134-135). Itt a minden, amit Alexius el kíván osztogatni
felebarátainak, egyszerre jelöli még meglévő anyagi javait és lelki
kincseit.„Nem érek rá gondolkozni, uram,/ Az imádságon kívül.” (Sík 1918,
141). Az imádság szó az Isten és
ember közti kommunikáció fogalomkörébe tartozó kifejezés, ennek kizárólagossá
emelése egyértelműen jelzi, hogy Alexius, életéből az ezen a kontextuson
kívülre tartozó lelki-szellemi cselekvéseket elveti, vagyis spirituális
aszkézist gyakorol.
Megjegyzés küldése