Meghaltam. Ez nem egy in medias res kezdés. Nem mesélem el, hogyan haltam meg. A halálom legalább olyan jelentéktelen és unalmas, mint az életem volt. Éltem, aztán meghaltam. Három szóban összefoglalható az egész. Ez a sztori nem erről szól. Csak azt akartam, hogy még az elején tisztázzuk a dolgot.
A
tévét nézem a lakásomban. Nagyjából ez az egyetlen szórakozásom, mióta szellem
vagyok. Nem tudom, miért ragadtam itt. Nem tudom, miféle befejezetlen ügyem
maradhatott. Az igazat megvallva elkezdett dolgaim sem voltak. Az is lehet,
hogy pokolra kerültem. Ki tudja, lehet, hogy a pokol az, ha az örökkévalóságig
senki sem vesz rólad tudomást.
A
tévét nézem, amiben egy színész a tévét nézi, amiben egy színész a tévét nézi.
Az örökkévalóság modern lenyomata. Én vagyok az egyetlen, akinek nincs szerepe
ebben a tragikomédiában. A csendes megfigyelő vagyok.
A
színészt legalább figyelik az emberek. Reakciókat vált ki. Érzelmeket.
Nevetést. Megvetést. Szexuális izgalmat. Én már nem váltok ki senkiből semmit.
Senki sem lát. Az jár a fejemben, mennyire másokra utaltak vagyunk. A külső
vissszacsatolások nélkül létezésünk megkérdőjelezhető.
Mint
mikor elkezd fájni olyan belső szerved, amiről azt sem tudtad, hogy van.
Mint
mikor elkezd fájni a szíved egy lány miatt, akiről azt sem tudtad régen, hogy
létezik.
Ha egy fa kidől az erdőben, de senki nincs
ott, hogy hallja, vajon attól még hangosan teszi azt?
Csak
váltogatom a csatornákat. Az egyiken a Poltergeist
megy. Az a szőke kislány a tévé felé nyúl. Ösztönösen a tévére tenyerelek.
Szerencsétlennek fogalma sincs, két tűz közé került.
A
tévéd előtt izgulsz a kislányért. A körmöd harapdálod. A párod kezét fogod.
Vagy a párod kezét harapdálod. Rólam azt sem tudod, hogy létezek.
Ilyen
téren a filmek és regények szereplői élőbbek, mint én. Rájuk figyelnek. Ilyen
szempontból, számodra létezőbb az a szőke kislány, mint az a szőke nagylány a
szomszédomban, akiről azt sem tudod kicsoda. Rá se ránts. Ő meg azt nem tudja,
hogy én ki vagyok. Pedig a szomszédom.
Fura dolog ez. Gyűlöltem a munkámat.
Most, hogy meghaltam mégis ide térek vissza. A folyosókat járom. Elkeserítő a
tudat, meghaltam, és látható, az élet nem állt meg. Mintha az életem semmiféle
hatással nem lett volna itt semmire.
Csongor,
a marketinges ugyanúgy elmegy mellettem, mint mikor még éltem. A főnök
titkárnője ugyanúgy levetkőzteti a szemével. Teszi ezt a kezével is az
ebédszünetekben. A Barát Bori összeszerelő üzem takarítószer raktárában. Mint
valami beteg gyerekcsináló rituálé. A termelést növelni kell. A hatékonyságot
fokozni.
Persze
nekik fogalmuk sincs róla, hogy tudom. Soha nem vették észre, hogy észrevettem
őket.
És
igen, egy játéküzemben dolgoztam. A világ egyik legvidámabb munkahelyén.
Csongor is mondta nekem egyszer. Marketinges. Az árut el kell adni.
–
Ez a világ legvidámabb munkahelye, Tódor. – Tibornak hívnak.
Az
udvaron a kollégák vidáman cigiznek. Olyan boldog itt mindenki, hogy a sok
mosolytól szájuk már elfáradt, és csak lefelé tud görbülni.
Szellemalakomban
észrevétlenül elsétálok mellettük. Hallom, miről beszélnek. Csupa vidám
dologról. Polipról. Rákról. Méhnyakról. Ilyen kedves állatkákról.
Megpillantok
egy lányt. Messze ül a többiektől az egyik fal tövében. Arca a térdébe temetve,
combjait karjaival körbezárva. Kétségem sincs. Szellem.
Odamegyek
hozzá. Megszólítom. Felnéz. Most már biztos, hogy ő is halott. Meg is kérdezem
tőle:
–
Te mibe haltál bele?
Elkerekedő
szemekkel néz rám.
–Micsoda?
Hagyj békén. – Felpattan. Elrohan. Végre valaki, aki lát. Végre valaki, akivel
beszélhetek. És itt hagy. Jellemző. Előlem még egy kísértet is elmenekül.
Valószínűleg
még nem fogta fel, mi is történt vele. De ilyen ez. Egyik nap még érzed, hogy
élsz, ver a szíved, másnap meg szinte minden átmenet nélkül szellemmé válsz. És
észre sem veszed.
A lakásomban járkálok. Jellemző.
Szellemként akárhová mehetnék, mégis a lakásom és a munkahelyem között ingázok.
Lefekszem a padlóra. Az emlékeimen merengek. Ha nincs mit csinálnia az embernek,
ezt teszi. Régen eltűnt dolgokra gondol. És annyira belemélyed az emlékezésbe,
hogy fel sem kel onnan, hogy új emlékeket szerezzen. Aztán mikor később
visszaemlékszik, mindig csak azt látja, hogy a padlón van.
Valamiért
az iskolás éveim jutnak eszembe. Csendes voltam. Átlagos tanuló. Az
osztálytársaim azt sem tudták, ki vagyok. A tanáraim azokkal foglalkoztak, akik
folyton bajt kevertek. Őket az egész iskola ismerte.
A
ruhásszekrényemhez sétálok. Már rég elfelejtett ruhák közt turkálok. Olyanokat
is találok, amiknek már a létezéséről sem tudtam. Elkerülték a figyelmemet. Nem
hordtam őket.
Megakad
a szemem a régi bőrkabátomon. Még a punk korszakomból származik. Azok voltak az
igazi évek. Akkor éreztem, hogy élek.
Magamra
veszem. Egy halott állat bőrét, egy halott emberre. Elképzelem, ahogy valaki
belép a szobába, és csak a menő kabátomat látja lebegni a semmin.
A
hifimhez lépek. Elindítom a Clash
első albumát. Az album címe is az, hogy „összecsapás”. Maximumra tekerem a
hangerőt. Pogózok. Magammal táncolok. A falak remegnek a punk energiától. Az
átlátszó üvegek reszketnek a lázadás hangjától.
Dörömbölnek
az ajtómon. Úgy látszik, fogalmuk sincs, hogy meghaltam. Valószínűleg előtte
azt sem tudták, hogy itt éltem.
Végre
figyelnek rám.
Az
ajtón a dörömbölés, a hifiből a csörömpölés pokoli mennyé változik körülöttem.
Hosszú idő után először vigyorodom el.
Megnézem
magam a tükörben. Igen, megnézem. Nem vámpír vagyok. Szellem. Szinte magamra
sem ismerek.
Eldöntöm,
ideje, hogy szellemből kísértetté változzak.
Bevetem minden kopogó szellemes
tudásomat. Kávéscsészéket borítok le a munkahelyemen. Vörös rúzzsal írt
üzeneteket hagyok a tükrökön. Graffitiket a házfalakon. Belebirizgálok a ppt-s
prezentációkba a meetingek előtt.
Így
lesznek a cuki reklámszlogenekből, nos, végeredményüket tekintve női sikolyok,
felháborodott fejrázások, rekedt káromkodások. Pedig én nem káromkodom ezekben
soha. Csak a vezetőség nem érti a szarkazmust. A megalázott titkárnő igen. A
konyhásnő is. A takarító. A fénymásoló fiú, aki többszörösíti is ezeket. A
papírok összeragadnak a röhögés közben rájuk fröccsent nyáltól. Meggyűrődnek az
ökölbe szorult kezektől. Megkeményednek a…, nos, nem akarod tudni.
Egy
zeitgeist poltergeist lettem.
Végre
figyelnek rám. Végre tudják, hogy létezem. Meg kellett halnom, hogy végre
észrevegyenek. Miért nem jutott eszembe ez az egész még életemben? Jó, most
mondhatod, utólag mindig okos az ember.
Éppen
egy szexi szatirikus haikut írok a vécé egyik tükrére, mikor belép Csongor.
–
Hát te csinálod ezeket? – Na, végre észrevett ez a kis rohadék. Valószínűleg
egy médium. Van olyan elmebeteg.
Még
mielőtt kirohanna az ajtón, elkapom. A fejét belenyomom a legközelebbi vécébe.
Lehúzom. A vécét. Nem Csongort.
Most
mondhatod, hogy ez gyerekes, de akkor egyrészt eddig jellemző módon nem
figyeltél arra, amit meséltem, másrészt ez még mindig egy játéküzem.
Kimegyek
a vécéből. Csongor nem sokkal később vágja ki az ajtót.
–
Csongor. Úgy nézel ki, mint aki szellemet látott – mondja a HR-es.
–
Tódor volt – mondja Csongor.
A
HR-es azt mondja: – Itt nem dolgozik Tódor.
Az udvaron újra találkozok a lánnyal.
Odamegyek hozzá. Rám néz. Feláll. Ezúttal nem fut el.
–
Már értem a kérdésedet. Hogy mibe haltam bele – mondja. Szemének kék tavából
cseppek szöknek arca árkába.
Sétálunk.
Azt meséli, az apja egy karrierista fickó. A munka az első, a család meg csak
egy fogalom, aminek nem érti jelentését. Azt meséli, úgy bánt anyjával és vele,
mint két alkalmazottal. Egy gyapotültetvényen. Egy darabig bírta, de az
erőltetett mosolyok edénye egy idő után elveszti erejét, és fejjel lefelé a
padlóra hull a könnyek súlyától.
–
Megváltoztál azóta, hogy legutóbb láttalak – mondja. Nem fejezi be a
történetét. Átmenet nélkül témát vált. Talán nem szokta meg, hogy figyelnek rá.
–
De még mennyire – mondom. Rávigyorgok. Aztán hidegvérű vigyorom, mosollyá
melegszik. – Hagyd, hogy segítsek.
Egy ideje a játéküzem egyik raktárában
lakom. A spontán punk koncert után, mikor hazamentem, üres volt a lakásom. Mint
egy panoptikum. Nyilván rájöttek, már meghaltam.
A
raktárban régi eldobott játékok hevernek mindenfelé. Zöld nyulak fülek nélkül.
Rózsaszín mackók szemek nélkül. Kisautók kerekek nélkül. Akciófigurák
férfiasságaik nélkül. Amúgy sem volt nekik, de már karjuk sincs. Megégett
Barbie babák. Összetört babaházak. Holtsápadt pisilősbabák. Valamiért egyedül a
plüsssünök maradtak érintetlenek. Schopenhauer sündisznói.
Régi
emlékek színes kavalkádja. Temetője azoknak a vidám perceknek, amikre már nem
emlékeznek egykori gazdáik.
Az
üzem újrahasznosítás céljából gyűjtötte össze őket. Aztán rájöttek, olcsóbb
újakat készíteni, mint a holtakat szervdonornak használni. Így a raktárban évek
óta nem járt senki. Rajtam és Lujzán kívül.
–
Itt laksz? – kérdezi.
–
Igen – mondom.
–
Sokkal szebb, mint az otthonom volt – mondja.
Elmesélem
neki a tervemet. Hogy össze akarom keverni a gépekben a játékok darabjait. A
frisseket ezekkel a régiekkel. Hogy a halott állatok újra életre kellhessenek.
Hogy valaki játsszon velük. Hogy valaki figyeljen rájuk. Hogy újra létezzenek.
Lujza
elmosolyodik. Kezébe veszi az egyik búgócsigát.
–
Nekem is volt ilyen. Órákat játszottam vele. Csak néztem, ahogy pörög, és
pörögtem vele, körbe-körbe, míg bele nem szédültem – mondja. – Tudod, már el is
felejtettem.
–
Akkor segítesz? – kérdezem.
–
Segítek.
Megfogja
a kezemet. Megtette az első lépést, hogy megszabaduljon a magánytól. És ezzel
az én magányomat is megszűntette.
Besétálunk az üzembe. Egy szellemnek nem
kell lopakodnia. Úgysem veszi észre senki. Az éjszaka leple alatt tesszük,
holott nem lenne rá szükségünk. De így autentikus. Halálunk után is ugyanúgy a
klisék rabjai vagyunk, mint életünkben.
Kicserélgetjük
a játékok részeit. Az újakat a régiekre. Cuki Frankenstein játékokat készítünk.
Várom, hogy csapkodjanak a villámok. De meleg nyári este van. Nem mindent
kaphatsz meg, amit akarsz.
A
villámok helyett nevetésünket a biztonsági őr mennydörgő hangja töri meg.
–
Ki van ott?
Lujza
futni kezd. Én meg sem moccanok. Teljesen felesleges. Szellemek vagyunk. Minket
nem látnak.
De
a biztonsági őr észreveszi Lujzát. A meleg nyári éjszakában az egyetlen villám
a biztonsági őr pisztolyából kiszakadó torkolattűz. Fel sem fogom, mi történik.
Lujza sikoltva zuhan a földre.
Odarohanok
hozzá. Vére vörösre festi a sárga csík előtt a betűket. „Ne lépje át a határt!”
Megfogom
a kezét.
–
Lujza, te nem vagy szellem?
–
Te sem vagy szellem, butus – mondja. Még van ereje egy utolsó erőltetett
mosolyra életében.
Pontosan
értem mire gondol. Többé már nem vagyok szellem, akit senki nem lát.
Kísértet
vagyok.
A
biztonsági őrök körbeveszik Lujza holttestét.
–
Lujza? – kérdezi az egyik biztonsági őr. Szegénynek meg kellett halnia, hogy
észrevegyék.
Egyre
több biztonsági őr jelenik meg. Nem értem miért fognak még mindig fegyvert rá.
Már megölték.
–
Álljon fel, és tegye a kezét a tarkójára!
Rájövök,
hozzám beszélnek. Felállok. Körbenézek. Megfigyelnek.
–
Tibor? Te vagy az?
Izzadok.
Szívem lüktetni kezd. Létezem. Biztos, hogy létezem, mert látnak. Észrevesznek.
Figyelnek rám. A szerelősor mellett belebámulok a számítógép monitorjába. Te
eddig is figyeltél rám?
Megjegyzés küldése