Paraszt ünnepli tánccal, cimbalommal
vidám szüretjét - és nyakalva cifra
kedvébe' Bacchus kelyhét, bizalommal
ki-ki magát már asztal alá issza.
vidám szüretjét - és nyakalva cifra
kedvébe' Bacchus kelyhét, bizalommal
ki-ki magát már asztal alá issza.
(Antonio Vivaldi: Az ősz)
Koncertjegyet kaptam a nagyfiamtól
ajándékba. Vivaldi „A négy évszak” (Le
Quattro Stagioni) című zeneművét hallgattuk meg egyik novemberi este,
elfoglalva családilag a nézőtér 4-ik sorának szinte felét. Élmény volt újra
hallani élőben ezt a zseniális művet. Teljes egészében legelőszőr a
marosvásárhelyi Vártemplomban hallottam, Ruha István* előadásában.
Antonio
Vivaldi műve Amszterdamban jelent meg 1725-ben az „Il cimento dell’Armonia e dell’inventione op.VIII” részeként.
Megjegyzendő, hogy mindegyik versenymű elé egy szonettet irt a mester, és ezzel
mintegy kulcsot adott a felhangzó
zenéhez.
Nagyszerű
akusztikája van a Vártemplomnak. Szinte hihetetlen, de bár a leghátsó sorban
ültem, s a zenekar középen, az Úrasztalánál foglalt helyett, úgy hallottam
mikrofonok és hangszórók nélkül, mintha közvetlenül előttük ültem volna. Sőt
még annál is jobban, mert a hangszerek tökéletes összhangja jött létre a hatalmas
helyiségben. Teljes nagyszerűségében szólalt meg a „harmónia”. Képek és érzelmek
lüktettek ebben a zenében. És életöröm!
Ezt mind a
zeneszerző, a hegedűművész és a templom építőjének hármasa teremtette meg és
ajándékozta a hallgatóknak. Csak így hárman adják a teljességet, külön-külön
bár értékesek, de hiányosak. A leirt kotta minden zsenialitása mellet is csupán
papírra vetett jelek halmaza, a hangszerek ellenben ezek nélkül holt tárgyak, s
a falak pedig az események néma tanúi csupán.
De micsoda
tanúk!
Ezek a lágyan
hajló falak és merész ívek hangolták nemes harmóniába nem csak most ezt a
zeneművet, hanem az évszázadok egy-egy jelentős pillanatát is. Hiszen
megfordultak itt és hallatták hangjukat Nagy Lajos magyar király, a nagy
törökverő Hunyadi János, Erdély első fejedelme János Zsigmond, valamint II
Rákóczi Ferenc fejedelem is.
János Zsigmond
nevéhez fűződik a tordai diétán kimondott vallásszabadság megerősítése. Ez az
1571. január 6-án tartott erdélyi országgyűlés e templom falai közt zajlott.
Ezek a falak hallották és innen kiáltották világ, hogy hitéért senki ne
háborgattassék, legyen az prédikátor, vagy igehallgató. A világon ez volt az
első írásba foglalt vallási türelmi rendelet, a „recepta religio”, mely
kimondta: „mindenki olyan hitben éljen, amilyenben akar”.
Még ezt
megelőzően, eme falak közt tartott zsinaton (1559. november 1-én) fogadták el
Kálvin tanítása alapján az első magyar nyelvű református hitvallást.
Más nevezetes
történelmi eseménynek is tanúi voltak a templom falai, mikor is az 1707.
április 8-án tartott országgyűlésen II Rákóczi Ferencet Erdély fejedelmévé
választották.
Lássuk a
továbbiakban a harmadik nélkülözhetetlent, aki életet lehel a papírra vetett
jelekbe, megtölti zenével, a falakkal ölelt teret, a művészt.
Ruha István ez
a hegedűművész, róla óhajtok szólani. Mikor a vártemplomi koncerten hegedült,
akkor volt a kolozsvári konzervatórium friss végzettje. Nagy jövőt jósoltak
neki, amit be is váltott. Mikor egy év múlva újra élvezhettem játékát, már túl
volt a Moszkvai Nemzetközi Csajkovszkij Hegedűversenyen, ahol egyedüli
külföldiként állhatott egy sorba a legjobbakkal. Ez utóbbi alkalommal az
Egyetem előadótermében adta elő Csajkovszkij D-dúr hegedűversenyét. Természetesen
ajándékba a medikusoknak, akik különben lelkes zenekedvelők voltak, és mindig
megtöltötték a hátfő esti hangversenyeken a „kakasülőt”. A marosvásárhelyi szimfonikus
zenekart Szalmán Lóránt vezényelte. Emlékezetes volt számomra a koncert a
csodálatos előadás miatt is, de lévén, hogy egészen közel ültem a szólistához,
minden rezdülését, minden mozdulatát, pillantását, futó mosolyát jól láthattam,
átélhettem, és máig nem feledhetem. A közelség azt az érzést nyújtotta, mintha
magam is részese lennék a csodának. Mert csoda volt, ahogy a muzsikusok eggyé
váltak a karmestertől kezdve a szólistáig. Akkor értettem meg, mit jelent az
mondás, ami zenerajongó körökben elhangzott: „Ruha István kedvenc
hegedűversenye Csajkovszkij műve, és a Csajkovszkij rajongók kedvenc előadója
Ruha Pista”.
Életrajzi
adatok helyett elmondom, mit mesélt egy barátom, aki az internátusban
szobatársa volt Kolozsváron, de ennél is közvetlenebb kapcsolat volt közöttük:
egyik vegyészhallgató évfolyamtársát vette volt feleségül Ruha Pista.
Íme, így
emlékszik a régi szobatárs: „közvetlen, barátságos ember, akinek mindene a
muzsika. Esténként a szobatársak, meg az alkalmi vendégek kérték, hegedüljön
nekik. Szívesen és szívvel-lélekkel tette, abba se tudta hagyni, s ha nem
szólnak éjfél után, hogy le kellene már feküdni, reggelig muzsikált volna”.
Generációk
hosszú sora érlelte talentumát. A nagykárolyi katolikus plébánián őrzött íratok,
már az 1500-as években említik a család nevét. Az elődök muzikalitása,
zeneszeretete csúcsosodott ki világraszóló zsenialitásában, s így nem csoda, ha
együtt említik a 20-ik század legnagyobb hegedűművészeivel, mint Dávid
Ojsztrah, Jasha Heifetz, Yehudi Menuhin.
Dávid Ojsztrah
már a moszkvai fesztiválon felfigyelt a fiatal művészre, és így válaszolt,
mikor az tanítványául kívánt jelentkezni: ”Én tanítsalak téged? Neked
egyedülálló tehetséged van, amit úgy kell hagyni, ahogy megszületett!” Ennél
elegánsabb visszautasítást ritkán kapott muzsikus!
Ezután a
sikeres nemzetközi megmérettetés után jött a többi, a koncertek, a meghívások,
és az állandó készülés, gyakorlás. Volt olyan időszak, mikor naponta, estéről
estére koncertezett, sőt arról is hírt adtak, hogy egy nap három konceretet is adott.
Például 1960, május 30-án, Nagyváradon játszott Mozartot, Glazunovot és
ráadásnak Prokofjevet. Vagy 1962, január 22-én, ugyancsak Nagyváradon Vivaldi:
„A négy évszak” című darabja után még eljátszott ráadásként két Kreisler és egy
Paganini művet. A sort folytathatnám.
A sok munka,
sikerek, ragyogás mellett voltak azért nehézségek is életében, hogy mást ne
mondjak, a Kolozsváron nekik kiutalt lakás, ahol hosszú évekig élt a család –
itt született első gyermekük is –, még egy szükséglakás szintjét is alig érte
el. A házban minden szobát egy-egy család lakta, ők a fél konyhát kapták! Gyakorolni
a szomszédok miatt nem tudott, s ezért éjszakánként eljárt az Operába. Mikor
Dávid Ojsztrah 1960-ban Kolozsváron járt, hangot adott megdöbbenésének, látva a
Csajkovszkij Fesztivál díjazottjának lakáskörülményeit. A „hivatal” ekkor utalt
ki számukra emberibb lakhelyet.* Említhetem azt is, hogy bár 1958-ban végzett a
Kolozsvári Zenei Konzervatóriumban, diplomáját csak tova 1993-ban kaphatta meg,
ekkor tudta csak letenni a licenc vizsgát. Nem volt addig rá ideje a rengeteg
turné, koncert, munka mellett.
Díjak és
oklevelek bizonyítják sikeres pályafutását, melyek közül számára a
legértékesebb a 2001-ben kapott Magyar Köztársaság Kiváló Művésze díj.
Befejezésül
álljanak itt lelkes méltatójának szavai:
„A
templomban vagy hangversenyteremben, de szűk körben, baráti társaságban is
ugyanolyan szenvedéllyel szórakoztatta hallgatóságát. Számára az volt a fontos,
hogy örömöt okozzon az embereknek.”*
Dr. Bige Szabolcs Csaba
---
*Ruha István (1931 Nagykároly –
2004 Kolozsvár) – romániai magyar hegedűművész.
*lásd Mirela Capătă: „Ruha István
fenomén, a XX. század hegedűművészetének virtuóza és szimbóluma” (Fenomenul
Ştefan Ruha virtuoz al artei violonistice a secolului XX şi simbol)
- doktori értekezés.
*Csomafáy Ferenc: „A virtuóz hegedűművész”
ERDON 2012. 11. 30
Megjegyzés küldése