Nem mondom, hogy teljesen
váratlanul ért volna az a „lelet”, hogy a történelem híres ikrei között,
Romulus és Remus mellett ott találtam a harmadik században élt arab származású
orvos testvérpárt: Kozmát és Damjánt! Egy utcai dísz indította útjára a
vizsgálódásomat e szentek iránt (Budapest,
Hercegprímás u. 14).
Arab
származásuk dacára keresztények voltak, sőt üldözött keresztények, ami abban a
korban nem számított ritkaságnak. Az emberi szenvedés megindította őket, és így
tudományok iránti fogékonyságuk az orvostudomány felé terelte érdeklődésüket.
Tanulmányaikat Szíriában végezték, mely a Római Birodalom egyik gazdag
provinciája volt Syria néven,
Pompeius hódította meg Kr. e. 64-ben. Tanulmányaik végeztével Kis-Ázsiában
telepedtek le Kilikában, az ókor rettegett kalózainak földjén. Aegea városában folytattak orvosi
gyakorlatot. A mélyen benyúló tengeröböl védett helyet biztosított a tenger
vándorainak, és haszonélvezőinek. A város ma is virágzik Ayas néven. Mint
elkötelezett keresztények eredményes térítő munkát végeztek. Őszinte,
emberbaráti megnyilvánulásaik sok hívet szerzett a korai kereszténységnek. Említésre
érdemes, hogy orvosi tevékenykedésükért és a gyógyszerekért fizetséget nem
fogadtak el. Apostolai voltak a városnak. Prédikációk végül is nem maradtak
ismeretlenek a császár, Diocletianus előtt sem, akiről tudjuk, milyen
kegyetlenül üldözte a keresztényeket, és minden eszközt megragadott, hogy megakadályozza
a kereszténység terjedését a birodalomban.
Mint orvosok, csodatevő
hírük volt, és a legenda szerint, messze megelőzték korukat, hiszen
szervátültetést is végeztek, mint azt Los Balbases Mester „Szent Kozma és Damján csodája” című festménye is mutatja.
A mester képén
jól látható, amint a harcokban megsérült római katona roncsolódott lábát
amputálják, majd egy elesett mór lábát illesztik a helyére.
Szent Kozma az orvosok, felcserek és borbélyok
patrónusa, Szent Damján pedig a patikusoké.
Életükben a
szegények, az elesettek, a nyomorultak megsegítésén munkálkodtak, s mivel
ellenszolgáltatás nélkül tették mindezt, a „pénztelenek” (Anargyroi
<Ανάργυροι>)
jelzőt kapták. Édesanyjuk, Szent Theodté
is a betegek, szenvedők, a testi-lelki nyavalyákkal küszködők istápolója volt.
Korabeli feljegyzések szerint Galerius konzulsága idején perbe fogták
és hitük megtagadására akarták kényszeríteni őket, de semmi kínzással nem
tudták ezt elérni. Mikor a római istenek imádatára szólították fel, Kozma és
Damján így válaszoltak: „… a mi Istenünk nem teremtett isten, hanem Ő maga a Teremtő!”
Majd ők akarták a bírákat a bálványimádásról lebeszélni. Mikor a konzul látta a
csodás gyógyításaikat, és mikor őt magát is meggyógyították szabadon engedte
őket.
A két apostol-orvost később (303-ban) a
császár parancsára bíróság elé állították és mivel hitüket nem tagadták meg
válogatott kínzásoknak vetették alá. És a legenda szerint hiába vetették a
tengerbe kötelekkel összekötözve, nem sikerült őket elpusztítani, a kötelek
kioldódtak a vízben, a két testvér pedig kiúszott a partra. Ezt követően
hatalmas máglyát raktak, s a tetejére kötözték őket, de a lángok nem csaptak fel,
ekkor a katonáknak parancsot adtak, lenyilazva vessenek véget életüknek.
Azonban egyetlen vessző sem talált. Végül kardal lefejezték mindkettőjüket.
Holttestüket
Cyrus városába vitték és ott temették el, ugyan itt kezdett tiszteletük
kialakulni csodatévő hírüknek köszönhetően, majd Jusztinianus bizánci császár
hatására elterjedt az egész birodalomban. A legenda szerint Jusztinianus
gyógyulása is a két szentéletű orvosnak volt köszönhető, mint haláluk utáni
csodatétel.
A későbbi
évszázadokban tiszteletük bevonult a keresztény liturgiába, számos helyen
templomokat, kegyhelyeket emeltek tiszteletükre. Legelső templomukat a sírjuk
fölé építették, mely zarándokhely lett.
Haláluk után csodás gyógyulások/események
történtek. Egyes források szerint ezek a sírjuknál estek meg (Szentek lexikona, Szentek élete). Más
források szerint elég volt a szentekhez csak imádkozni is, a csoda akkor is
bekövetkezett (Érdy-kódex, Legenda aurea).
Konstantinápolyban
épített bazilikájuk is zarándokhellyé vált, és az a különös szokás alakult ki,
hogy a betegek a bazilikában aludtak, mert úgy tapasztalták, hogy álmukban
eljön hozzájuk a két szent orvos, és vagy meggyógyítja őket, vagy néha egészen
rendkívüli gyógymódot javasolnak, amelynek következtében később valóban
elnyerik gyógyulásukat. Ezekről a gyógyulásokról a 6. századig visszamenő
följegyzések tanúskodnak!
Csodatételeiknek
még ma is vannak tanúi. Íme így ír egy macedón hívő 2008-ban (http://www.westsrbdio.org/prolog/prolog.htm):
Súlyos
gyomorpanaszaimat az orvosok nem tudták meggyógyítani és már olyan beteg
voltam, hogy a templomba sem tudtam elmenni.
A Szent Pénztelenekhez fordultam: „Szent Pénztelenek és csodatevők,
mutassátok meg, mit tegyek, mert nagyon szenvedek, és még itthon is tehetetlen
vagyok. Két éves koromban agyhártyagyulladásom volt és bénák a lábaim.”
Visszafeküdtem az ágyamba és elaludtam. Álmomban láttam, két orvost, akik fölém
hajoltak, fehér ornátust és stólát viseltek. Egyikük rábökött a hasam legfájdalmasabb
pontjára. Nagyon megrémültem és felébredtem. Miután megnyugodtam újra
elaludtam. Egy műtőasztalon találtam magam, s a két orvos most is itt volt
mellettem. Az egyik újra a hasamra bökött és azt mondta. „Igyad az olívaolaját.
Ezt tedd” Reggel ötig aludtam és nagyon csodálkoztam, honnan tudott az
olívaolajról az orvos, mikor én azt titokban ittam, még a feleségemnek sem
mondtam meg. Felébresztettem a feleségem és mondtam neki: „Meggyógyultam, öt év
szenvedés után. Gyere, menjünk el a templomba és adjunk hálát az Úrnak és a
Szent Pénzteleneknek, mert Szent Kozma volt az, aki meggyógyított.” 2008,
május.
A magyar
kereszténység a bizánci egyház és császárság közvetítésével ismerte meg őket.
Dukas Mihály bizánci császár I. Géza királyunknak koronát ajándékozott, amin
rajta van Kozma és Damján mellképe is, a megkoronázott király egészségét
ajánlják a szentek mennyei gondjaiba. Hazánkban eleinte bencés, majd
németalföldi hatásra tisztelték őket; máig is könyörögnek hozzájuk a
Mindenszentek litániájában.
A
székelyföldön egy falu neve is őrzi emléküket: Csíkkozmás.
Jankovics
Marcel megjegyzi róluk: „…mint a Medici
család házi szentjeit (Cosimo Medici révén) a reneszánsz Firenze művészei
sok-sok példányban megörökítették őket. Szerepkörükből adódóan elsősorban
fogadalmi képeken találkozunk velük a Szűzanya kísérőiként, néha más gyógyító
szentek, például Rókus és Sebestyén társaságában.”
Annak dacára,
hogy életükről kevés adat áll rendelkezésre: Érdy-kódex, Legenda aurea, Annalecta Bollandiana, Kopt enciklopédia, a későbbi korok a tisztelet bőséges tárházát
nyújtják:
Az 1920-ban Párizsban megalakult Sebészek
Kollégiuma védőszentjéül őket választotta; IV. Félix pápa (525-530) Rómában, a
Fórumon templomot emeltetett nekik, benne van nevük a szentek között a római
kánonban, az Árpád-ház védőszentjei, a zalaszántói katolikus templomot nekik szentelték, arcképük
megtalálható a magyar koronázási paláston, szerepelnek az Anjou-legendáriumban
is (hiszen az Anjou-k az Árpád-ház folytatóinak tekintették magukat). Manapság
még Amerikában is áldoznak emléküknek és szertarásokon tisztelik őket. (the Greek Orthodox Archdiocese of America
dedicates the first Sunday of November to the Philoptochos Society).
A katolikus
egyház 1969 óta a szenteket haláluk napján ünnepli, de Páli Szent Vince ünnepe
miatt Szent Kozma és Damján szeptember 26-án szerepelnek a liturgikus naptárban
A hozzájuk
intézet könyörgés így hangzik: Istenünk, Szent Kozma és Damján vértanúid
ünnepén téged magasztalunk, mert bölcs gondviseléseddel nekik örök dicsőséget,
nekünk pedig pártfogó segítséget adtál!
Befejezésül
álljon itt a liturgia szép záró éneke:
A búcsú éneke
Szent Kozma és Damján, e két hű testvérnek
Hősi tetteiről zengjen ma az ének.
Lelkesedve gondol a hívő nép rájuk
S buzgó imádsággal kéri pártfogásuk.
Szent Kozma és Damján orvosok valának
Erényük s tudásuk fénylett a világnak.
Jézus szent nevében nagy csodákat tettek,
Egészséget adván sok szegény betegnek.
Szent Kozma és Damján, dicső Pártfogóink,
Legyetek Jézusnál kegyes szószólóink.
Hogy szent tanítását híven teljesítve
Mi is feljuthassunk hozzátok a mennybe.
Dr. Bige Szabolcs Csaba
Megjegyzés küldése