ÚJ TARTALMAK

Szöllősi Irma - Kiss Anna üzenete, avagy egy író-olvasó találkozó Gyulán


2011.április.11-én Gyulán a Mogyoróssy János Városi Könyvtár előadótermében gyűltek össze az érdeklődők a költészet napja alkalmából Nem kisebb művészt vártak maguk közé, mint Kiss Anna kétszeres József Attila-díjas költőt, drámaírót. Amikor az est vendége megérkezett, a teremben a beszélgetők halk morajlása hirtelen elhalkult. A résztvevők lélegzet visszafojtva követték a tiszteletre méltó művésznő megérkezését. A költőnővel Elek Tibor, szintén József Attila-díjas irodalomtörténész, a Bárka folyóirat főszerkesztője beszélgetett.

– Költőnő! – elmondaná nekünk Gyulához és Zsadányhoz való kötődésének történetét? Mit hozott magával ezekről a helyekről?

– Szerencsés embernek mondhatom magam, hogy ott nőhettem fel ahol megfigyelhettem a hétköznapi emberek egyszerű de bölcs életét, mindennapjaikat.
József Attila és Ady köteteit hetedikes koromban nyomta a kezembe a magyartanárom, ezeken a köteteken nőttem fel. Ez aztán meghatározta egész életemet.
Hálás vagyok a sorsnak, hogy később, a Hortobágyon apám barátjaként megismerhettem a rideg pásztort, aki gyakran, és nagyon szépen mesélt nekem, pipadohánnyal a kezében.
Az életemet később Debrecenben folytattam, de az emlék örökre bennem maradt. Mindig is érdekeltek az emberek, és a sorsuk is.

„A természet, a munka, a család, a falusi közösség : ezek adtak keretet és tartalmat ifjúságának. Nyomukban elemi harmónia született, amely egységes világképbe rendezte a tapasztalatokat, felismeréseket"(Részlet Pomogáts Béla Kiss Anna versmítoszai c. írásából)

– Tudvalevő, hogy a József Attila-díjakon kívül más elismerésekben is részesült.

– Igen, még két másik díj mellett nemrég kaptam meg a köztársaság babérkoszorú díját.

– Gratulálok.

– Köszönöm.

– 2006-tól kezdve most jelent meg trilógiájának harmadik kötete. Felolvasna nekünk ebből a kötetből?

– Természetesen.

Mi a véleménye a mai kor olvasóiról?

– A ma emberének általában nincs sok pénze a könyvek megvásárlásához, mert másra kell, de felhívnám a figyelmet itt a könyvtárak felelősségére és lehetőségére, miszerint minél több fiatalhoz el kell, hogy juttassák a mai irodalom alkotásait.

„Őrző, megőrző, gyógyító, magányunkból kiszabadító Kiss Anna költészete, vers-kert egy ősi csillagon, amelynek virágait úgy öntözi fölnevelő hitével a költő, mint anyánk hajnalonta a ház előtti kiskert virágait.” (Részlet Juhász Ferenc a költőnő Jelenlét c. kötetéhez írt utószavából)

Végezetül a költőnő arról beszélt, hogy az embereknek meg kell érteniük egymást, irodalmukban, és zenéjükben is, valamint arról, hogy írni muszáj:
– Aki szerelmes, verset ír. Aki bánatos, verset ír. Belülről, mélyről. mert muszáj! – mondta.
Befejezésül azt üzente a fiataloknak:
– Írjatok, és ne hagyjátok abba! Mert akinek megadatott, annak írnia kell!



Szöllősi Irma




Oszdd meg:

Megjegyzés küldése

 
Copyright © 2014 Comitatus folyóirat. Designed by OddThemes