Bevezetés
Mire jó a design? És mikor jó? Ezek azok a
kérdések, melyek elindítanak a gondolatmenetben. Ám előbb azt kell
megmagyarázni: miért is vetülnek fel? Természetesen azért, mert senki nem tudja
jelenleg pontosan, mi is az a design, így tehát a jó design ismérveit és azt,
hogy mire is jó, szintén nehéz definiálni. „Kétségtelenül súlyosbítja (…) a
problémánkat a tárgyi világ parttalansága, amelynek alapvető elméleti
kérdéseivel sem tudott megbirkózni a nemzetközi szaktudomány mindmáig[1].” Magyarországon továbbá nincs hivatalos,
diplomás designszakértő. Mivel a design maga, ez a szó és fogalmi kör, amelyet
magában hordoz csupán egy-két évtizedes jelenség hazánkban és habár mára már
megvetette a lábát és kezd földbe gyökerezni, még továbbra is keresi a
népszerűséget. Az első, mondjuk úgy designszakértőnek dr. Ernyey Gyulát
tekinthetjük, aki azonban hivatalosan „az ipari formatervezés szakértője”,
tehát felsőoktatási szinten ő sem kapott papírt hatalmas szaktudásáról.
Mégis, habár ezek szerint a design fogalmát
nem tudjuk rendesen megragadni (és nem is ez a célunk), azt, hogy mi a jó
design és mire is jó, már könnyebben megpróbálhatjuk körbeírni, hiszen a design
a mindennapok részét képezi és ezáltal tapasztalati úton is képesek vagyunk
közelebbről szemügyre venni a problematikát. A design, ellentétben azzal a
képpel, ami a köztudatban él róla, nem feltétlenül csak az esztétikumot
jelképezi és nem csak tárgyakra korlátozódó jelenség. Ennek kifejtését
láthatjuk a következőkben a két elhangzott kérdésre kiélezve.
Design
és esztétika
A jó design egyik alapfeltétele az ergonomikusság. Ebből
következik tehát, hogy a design jó arra, aminek az ergonomikusságnak kell
megfelelnie, tehát (többek között) az antropológiának. Ez „az ember súlyával,
méretével és a tárggyal való testi kapcsolat minden fontos részletével számol,
annak konkrét feltételeivel, mint kívánságokkal[2].” Mondhatjuk egyszóval, hogy a design
megkönnyíti az ember életét, hiszen létében segíti őt. Nem mindegy a tervezőnek
például, hogy a félig fekvőhelyzetet biztosító pihenőfotel mennyire felel meg a
kívánalmaknak, hiszen pihenés közben nemigen ad alkalmat további
helyváltoztatásra. A design ez esetben arra jó, hogy a használó hosszabb távon
is képes legyen kényelmesen relaxálni a bútoron.
Mi több, az ergonomikusság, és ezen felül
tehát a design hasznos lehetegészségügyi célokból is, hiszen a gyógyászati segédeszközök
ergonómiai átgondolása a gyógyításnak is alapfeltétele. Habár a filmekben jól
mutathat egy kalózon a faláb, a való életben kényelmetlensége, kinézete miatt a
rossz design példatárát bővítené.
A designnak társadalmi
szerepe is van, hiszen
innovációival megoldhat vagy enyhíthet egyes társadalmi problémákat, mint a
hajléktalanságot, rokkantságot, a tiszta ivóvíz hiányát vagy egyszerűbbé teheti
hétköznapjainkat. Ezen problémákat célozza meg a LifeStraw víztisztító szívószál
vagy az alacsony padlós tömegközlekedési járművek tolószékeseknek,
babakocsisoknak vagy nehezen mozgóknak.
Mi a jó design ismérve még? A környezettudatosság. Mire jó
tehát a design? Arra, hogy minél környezettudatosabban éljünk és
újrahasznosított tárgyak vegyenek minket körül, ami egyre lényegesebb a mai
világban, ahol a (z energia)készletek végüket járják és határok nélküli
pazarlás folyik. Az öko szemlélet jegyében alkot például a Walking-Chair Design
Studio, amely PET palackokból létrehozott használati tárgyairól vált híressé
(ruhafogas, mennyezeti lámpa), tehát lényegében újrahasznosítja, új funkcióval
látja el a kidobásra szánt termékeket.
(Természetesen ezen a ponton meg kell
jegyezni, hogy attól még, mert a jó design egyik feltételét épp teljesíti az
említett kreálmány, mégsem állíthatjuk egyből, hogy biztosan a jó kategóriájába
tartozna, amennyiben például használójának vagy a jó design sok egyéb feltételének
egyáltalán nem felel meg.)
A jó design ismérve továbbá, hogy tartósságra törekszik. Tehát adott esetben egy
kínai gyártmányú hintaló, ami, mivel kevés időt és pénzt fordítottak a
megtervezésére, két hónap használat után szétesik, nem nevezhető jó designnak.
A tartósság azt a célt szolgálja, hogy általa közvetítse a termék minőségét, az
adott gyártó, design műhely precizitását és szakmai tudását kifejezvén, hogy a
termék a tervezési folyamat során hosszabb távú befektetést kíván nyújtani a
megrendelőnek, vásárlónak. A design ebből is látszik tehát, hogy rendkívül
emberközpontú.
Kreativitása által szolgálhat arra, hogy feldobja mindennapjainkat vagy
egy adott terméket olyan formával lásson el, ami megkönnyíti az eladást. Miben
nyilvánul meg az előbbi? Mindenben akár. Egy szedőkanál is életet vihet a sivár
hétköznapokba vagy örömet okozhat a gyerekeknek (például a Fred cég által
gyártott Pastasaurus) sőt, egy egyszerű tárgy extravagáns megcsavarása is olyan
hatással lehet az emberre, amely nemcsak jobb kedvre deríti, de lehet, hogy
éppen ez az a löket, ami miatt megvesz egy terméket (Crossropes-polc a MOME két
fiatal hallgatója kezei közül).
A jó design használhatóvá teszi a terméket. Hiába kreatív vagy
környezettudatos, ha nem felel meg alapvető funkciójának: hogy az legyen, ami.
Láthatjuk David Clarke esetében, hogy a Tableware sorozat, habár kanalakból
áll, egyik darabja sem teljesíti eredeti küldetését - hogy kanál legyen.
Ugyanez a helyzet Don Norman Teáskannájával, a Headstand székkel, vagy édesapám
teadiójával, amely tetején egy lila műanyag tulipán van és habár fenn kellene
maradnia a felszínen, hogy ez látszódjon is, használat során mégis lesüllyed a
bögre aljára.
Milyen szín sejlik fel bennünk, ha azt mondom:
kávéscsésze? Fehér, ugye? Lehetnek rajta kék-, arany-, ezüstdíszítések, de a
csésze maga általában fehér. Ezt szoktuk meg ugyanis. Nem esik jól zöld színű
csészéből kortyolgatni a kávét. Megjelenésre extravagáns, ám nem veszi
figyelembe a felhasználó „kódolását”. A jó design a természetességre törekszik és ebben az esetben
feladatául tűzi ki, hogy használata közben jól érezze magát az ember, ne
jelenjenek meg negatív érzelmek az adott tárgy iránt. A csésze esetében a fehér
a természetes, mint ahogy a plüssmackó esetében is a barna.
Evezzünk veszélyesebb vizekre. Az urban design, amelyet
városépítészetként emlegetünk, a design egy ága, mely méltán kapta ezt a
besorolást, hiszen egy város, köztér látványán kívül annak használhatóságával
és ami még fontosabb, emberre szabottságával is törődik, ami a jó design egyik
alapismérve. A design helyes alkalmazásával tehát élhetővé tehetjük
lakóhelyünket és esztétikussá.
Egy épület megtervezésének folyamatában
szintén jelen van a design a megtervezés és a felépítés mellett. Egy magyar
kockaház építészetileg jól meg lehet komponálva, amennyiben nem dől össze,
ellenáll az időjárás viszontagságainak, és teljesíti funkcióját, ám design
szempontból alacsony mércét üt meg. Ezzel szemben láthatjuk, hogy a Louvre új,
iszlám szárnya vagy a szintén párizsi Origami-ház az exterior design magas
nívója. Meghökkentő, esztétikus, nem tolakodó és újító. Ettől jó.
Az interior
design (beltéri design) felel
közvetlen környezetünk, a bútorok kinézetéért, használhatóságáért,
praktikusságért. Például, ha egy irodai munkahelyen a bútorok színe, anyaga,
kialakítása nem elég barátságos, sem a közérzetnek, sem pedig a testnek,
a dolgozó rosszul érezi magát benne, rajta, körülötte és ezáltal lelkesedése is
csökken az elvégzendő munka iránt. A design célja tehát az is, hogy megfelelő
élet- és munkakörülményeket alakítson ki.
Design
és branding
Mi köze van a designnak a márkaépítéshez? „A
márkaépítés első mozzanata a termék megtervezése, amelyben már a legelső
lépéshez is szükséges a design, amely elsősorban a látható, tapintható dolgokra
épít, és mivel a látás és a tapintás a két legfontosabb érzékszervünk, ezért a
design elengedhetetlen része a brandingnek. Amikor egy jól eltalált
formaterv egy korszak jelképévé válik, a design maga is brandingként funkcionál[3].” Nem mindegy, hogy egy arckrém doboza,
tartója és adott krém állaga, illetve színe hogyan néz ki. Ugyanis a termék jó
designjába nemcsak a termék megjelenése (mint a Coca-Colás üveg világszerte jól
ismert formája), tehát a csomagolástervezés tartozik, de a terméktervezés (itt példának említhetjük, mint jó
designt, illetve annak és a marketingnek tökéletes összhangját, a Gillette
borotvát, hiszen a rengeteg pénz, amit ebbe a kettőbe öltek és a rengeteg idő,
amit annak designjával töltöttek kifizetődött, és a Gillette borotva mára világvezető
márkává vált a borotvagyártás szakmájában), és a logókészítés is.
Ez utóbbi szintén elengedhetetlen része egy
terméknek, egy jó termék logójának pedig a jó design. A tervezőgrafikusnak
olyan márkajelzést kell megalkotnia, mely egyszerű, könnyen megjegyezhető és
azonosítható (tehát adott esetben egy színháznak nem lenne logikus egy birkát
álmodni emblémájául, hiszen arról inkább egy birkatelepre vagy gyapjúgyártó
cégre asszociálunk, mintsem egy művészeti intézményre), illetve jól lehessen
adaptálni különböző háttérszínekhez. A design ezeket a feltételeket segíti.
A marketinggel való összefonódás azonban az
ország gazdaságát is életben
tartja, hiszen a jó designnal és jó designerekkel a cég sokkal népszerűbbé
válik, jobb megjelenésű és vonzóbb termékeket bocsát ki és ezáltal jobban
veszik azokat, mellyel a cég, mely az adott államnak adózik, annak gazdasági
helyzetét tartja egyensúlyban vagy növeli. Ebből is látszik, hogy milyen
hasznos szerepe is van továbbá a designnak.
És az informatika? Valószínűleg sokunkkal
előfordult már, hogy egy adott termékre rákeresve és annak honlapját megtalálva
elbizonytalanodtunk a termék minőségét, komolyságát, egyáltalán valódiságát
illetően. Egy termék vagy vállalat interneten történő önreprezentációja
rendkívül fontos annak megítélését illetően, hiszen a ma embere információjának
hatalmas százalékát a világhálóról szerzi be. A designer és ezzel tehát a
design a jó honlap megtervezésében áll szolgálatunkra. A jó honlap design (web
design) tükrözi a cég arculatát, első pillantásra kifejezi azt, hogy mivel
foglalkozik és magára vonja a célcsoport tekintetét. Azonban hatásosnak is
mondható, ha „elég figyelemfelkető ahhoz, hogy odavonzza a tekintetet, de nem
túlzottan harsány ahhoz, hogy a tartalmat túlszárnyalja. És ami a legfontosabb:
középpontba állítja a terméket[4].”
Hogy az számítástechnika világánál maradjunk,
nem szabad kifelejteni a listáról az interface
designt. Az interfész lényegében a számítógép vagy szoftver és az azt
használó ember érintkezési felülete. Az interface (vagy interfész) design ennek
alapján olyan informatikai megjelenítésre van specializálódva, melyet
telefonoknál tapasztalhatunk többek között. Az, hogy a funkciók hogyan
helyezkednek el a telefonon belül, hogy a menüpont milyen formájú, színű
legyen, mind a designon múlik. Sőt, akkor jó ez esetben a design, ha könnyen
kezelhető, gyorsan tanulható és átlátható a szoftver.
A design a tipográfiában is szerepet kap. Ezzel
visszacsatolhatunk akár a reklámszakmához, hiszen egy logó betűstílusát
megtervezni is design, ám vizsgálhatjuk akár az informatikát is tovább, hiszen
honlapok, számítógépes játékok szövegezésénél hasznos lehet. Elengedhetetlen
szempont ugyanis, hogy egy logónak, mivel fontos a könnyen megjegyezhetőség és
azonosíthatóság, ne legyen túlgondolt betűstílusa. Fontos, hogy egyszerű
legyen, mégis az adott termék jusson eszünkbe róla. Ezen kritériumokat
alkalmazta nagyon jól a Coca Cola és a Disney is. Ugyanez a helyzet a
holnapoknál, játékoknál is: egy igénytelen megjelenésű vagy túlontúl giccses
betűstílus elveheti a kedvünk az adott site-tól, játéktól és az arculathoz nem
illeszkedő tipográfia pedig értetlenséget vált ki és nem professzionális munkát
sugall.
Design
és tömegkultúra
Ma a globalizáció és a kapitalizmus világát
éljük, ahol minden és mindenki kommersszé, tömeggyártottá válik. Habár
igyekszünk minél stílusosabban kinézni azáltal, hogy Nike, Adidas termékeket
vásárolunk és sorban állunk a legújabb iPhone-ért, melyek szintén designerek
bevonásával készültek, mégis észrevétlenül is sorozatgyártottá válunk, ahol
csak egyek vagyunk azok közül, akik a világmárkák csapdájába estek. Egyre több
ember érez igényt magában arra, hogy kiszakadjon a tömegkultúra és a fogyasztói
társadalom által gerjesztett nyomás alól és egyénnek, egyedinek, egyéniségnek
érezze magát. A design másik oldala segít ebben is, hiszen nemcsak, hogy
jellemzője lehet a kézzel készítés, ami által a megismételhetetlenség, egyediség érzetét nyújtja a vásárlónak, hanem az
élet minden területén is igénybe vehetjük szolgáltatásait. Ruháktól,
ékszerektől elkezdve (Magyarországon jó példa erre a Feelinkita vagy a Lollipop
Factory ékszerei és ruhái) bútorokon át (Position, Ineke Hans) a mindennapi
használati tárgyakig (Dombon-a-tanya, Sebastian Reymers Design) egyedi
megoldásokat kínál erre, a globalizált társadalmat sújtó problémára.
Mi több, „a dizájn tömegszerűsége nagy
felelősséget ró a dizájnra, következésképpen a dizánjőrre is. Az egy vagy kis
példányszámú termékek ugyanis még megengedhetik maguknak a viszonylagos
tökéletlenséget, mert korrekciójuk, cseréjük gyorsan lehetséges. A tömegtermék
azonban nem lehet ellentmondásban az általános használati kívánalmakkal, az
emberi test ergonómiai korlátozottságaival, a mozgás, a kezelés, a
karbantartás, az alkatrészcsere tömegességével[5].” Tehát a designnak fontos szerepe van
abban, főleg a tömegkultúrában, hogy minőséget hozzon létre sőt, tömegkultúra
nehezen van meg design nélkül, ha a designerek nem biztosítják szakmai
tudásukkal az értékállóságot, minőséget és megbízhatóságot.
Konklúzió
Láthattuk tehát a jó design feltételein és a
design ágain keresztül levezetve, hogy mik a válaszok a két kérdésre.
Elmondhatjuk, hogy a design életünk szinte minden szegmensét átjárja és
alakítja. A műfajnak nemcsak esztétikai, de erkölcsi kötelezettségei is vannak.
Világossá vált az is, hogy a design sokkal több, mint a szépség formába öntése.
A design nemcsak társadalmi, de gazdasági többlettel is bír. A designnak
embertelen, pénzhajhász, ám gazdaságilag fontos; és emberséges, szociálisan
érzékeny oldala is van. A design mindkét jelenségre jó és a jó design
mindkettőnek segítő kezet nyújt. Minden jó design hasznos, de nem minden
hasznos jó design.
[1] Ernyey Gyula.
2010. Muchától Rubikig. Budapest: Ráday Kiadó, 8-9.
[2] Fekete
György. 2008. Tárgya
természetrajza. Budapest:
Holnap Kiadó, 57.
[3] Healy,
Matthew. 2009. Mi az
a branding? Budapest: Scolar
Kiadó, 22.
[5] Fekete
György. 2008. Tárgya
természetrajza. Budapest:
Holnap Kiadó, 75.
Források
Könyvek
Ernyey Gyula. 2011. Design
1975-2010. Budapest: Ráday
Kiadó
Ernyey Gyula. 2010. Muchától
Rubikig. Budapest: Ráday
Kiadó
Fekete György. 2008. Tárgyak
természetrajza. Budapest:
Holnap Kiadó
Healy, Matthew. 2009. Mi
az a branding? Budapest:
Scolar Kiadó
MacDonald, Stuart. 2004. Az
európai design aktuális kérdései. BEDA
kiadvány
Honlapok
Thіs аnti-stretch marks program іs pгoductive and effectіve іn evеry
VálaszTörléssіngle way.
Feel free to surf to my wеbpage: ddeath.overminddl1.com